خلاصة:
در پژوهش حاضر،اثرات درمان نورو سایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان با نارساخوانی تحولی نوع زبان شناختی (L).با روش تجربی مورد بررسی قرار گرفت.به منظور انجام این پژوهش،82نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی،از میان جامعه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران از پایه های سوم،چهارم و پنجم،به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای،انتخاب و سپس از میان آنها تعداد30دانش آموز پس از اجرای آزمون های تشخیصی(از جمله آزمون هوشی و کسر کودکان،آزمون اختلال خواندن،آزمونADHDو آزمون اختلال سلوک)به صورت هدفمند برگزیده شدند سیش،آزمودنی های نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی باکر،در دو گروه آزمایشی و گواه نوعL(تعداد هر گروه 15 نفر)به صورت تصادفی جایگزین شدند.پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه،گروه آزمایشی به مدت 20 جلسه،تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی(HSS)قرار گرفت.اما در مورد گروه گواه.هیچ گونه روش درمانی اعمال نشدپس از آن،در هردو گروهن آزمایشی و گواه،پس آزمون(بلافاصله پس از اتمام درمان)و آزمون پی گیری(پس از گذشت 4 ماه)به اجرا درآمد.سپس داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته،تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمون آماری Tوابسته،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولا مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن باکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی نوع زبان شناختی گردید ثانیا کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان(پس از گذشت 4 ماه)در این گروه از کودکان شد بر مبنای نتایج این پژوهش،می توان به مربیان اختلالهای یادگیری،روان شناسان،و روان پزشکان پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش ها در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بکوشند.
ملخص الجهاز:
"جدول 4-نتایج روش آماری t وابسته برای مقایسهی چندگانهی میانگینهای عامل آزمون(مؤلفهی خطای خواندن) (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیهی دوم:نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوههای درمانی نوروسایکولوژی بر میزان درک خواندن دانشآموزان نارساخوان نوع L 1-نتایج حاصله از میانگینها و انحراف معیارهای نمرههای آزمون اختلال خواندن (مؤلفهی درک خواندن)بیانگر وجود تفاوت در میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون و آزمون پیگیری در گروه آزمایشی است.
جدول 5-میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مؤلفهی درک خواندن)برای گروههای آزمایشی و گواه نوع L (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-نتایج حاصل از اعمال روش آماری تحلیل وریانس آمیخته(3*2)در زمینهی تأثیر شیوههای درمانی نوروسایکولوژی بر میزان درک خواندن دانشآموزان نارساخوان نوع L مندرج در جدول 6 بیانگر این است که بین نمرات گروه آزمایشی و گواه در مؤلفهی درک خواندن تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول 8-نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسهی چندگانه میانگینهای عامل آزمون(مؤلفهی درک مطلب) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین به طور کلی،نتایج آماری نشان میدهد که مداخلههای نوروسایکولوژی در دانشآموزان نارساخوان بر مبنای مدل تعادل خواندن،سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانشآموزان نارساخوان نوع L شده است.
به طور کلی نتایج این پژوهشها حاکی از آن هستند که شیوههای درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل خواندن باکر،نه تنها سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانشآموزان نارساخوان شده است،بلکه این شیوهها موجب پایداری اثرات درمان پس از گذشت 4 ماه از دورهی درمانی در این گروه از کودکان شده است."