خلاصة:
در این پژوهش رابطه بین هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونه دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه نوع رابطه هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفه های آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی از یک سو و رابطه هوش هیجانی با مشکلات بین شخصی و جنبه های شش گانه آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت، مردم آمیزی، اطاعت پذیری، صمیمیت، مسوولیت پذیری و مهارگری بود. سیصدو پنجاه و هفت دانشجو (210 دختر و 147 پسر) از رشته های مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنی ها خواسته شد "مقیاس هوش هیجانی (EIS)"، "مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو (FTAS-20)" و "مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP)" را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش، از شاخص ها و روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس چند متغیره، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفه های آن و با مشکلات بین شخصی در زمینه های قاطعیت، مردم آمیزی، صمیمیت، و مسوولیت پذیری، همبستگی منفی معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی می تواند نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی دانشجویان را در زمینه های قاطعیت، مردم آمیزی، صمیمیت، و مسوولیت پذیری پیش بینی کند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی همبستگی دارد. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
ملخص الجهاز:
"هدف اصلی پژوهش حاضر،مطالعهء نوع رابطهء هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات،دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی از یک سو و رابطهء هوش هیجانی با مشکلات بین شخصی و جنبههای ششگانه آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت،مردم آمیزی،اطاعتپذیری،صمیمیت، مسوولیتپذیری و مهارگری بود.
نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مولفههای آن و با مشکلات بین شخصی در زمینههای قاطعیت،مردمآمیزی،صمیمیت،و مسوولیتپذیری، همبستگی منفی معنادار دارد.
روایی همزمان1مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو- 02،براساس همبستگی بین زیر مقیاسهای این آزمون و مقیاسهای هوش هیجانی، بهزیستی روانشناختی2و درماندگی روانشناختی3بررسی و مورد تایید قرار گرفت.
یافتهها جدول 1 مشخصههای آماری آزمودنیها را براساس نمرههای هوش هیجانی، نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی،به تفکیک در مورد دانشجویان دختر و پسر نشان میدهد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس برای مقایسهء آزمودنیهای دختر و پسر بر حسب نمرههای هوش هیجانی،نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی(درجه آزادی-1) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمرهء هوش هیجانی و نارسایی هیجانی(نمره کل)دانشجویان همبستگی منفی معنادار( r-0/74,P 0/001 ) وجود دارد.
ضرایب همبستگی پیرسون بین نمرههای دانشجویان در هوش هیجانی،نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخص (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی و تفسیر نتایج نتایج این پژوهش نشان داد که هوش هیجانی،با نارسایی هیجانی و مولفههای آن و با مشکلات بین شخصی و چهار زمینه از مشکلات بین شخصی،شامل قاطعیت، مردمآمیزی،صمیمیت و مسوولیتپذیری،رابطهء منفی معنادار دارد.
بهطور خلاصه،نتایج این پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مشکلات بین شخصی همبستگی منفی دارد."