ملخص الجهاز:
"مریم فرهودی مردمشناس میگوید: «خالکوبی در اصل ریشه قبیلهای و طایفهای دارد و اگرچه پیش بینی میشد که با وجود پیشرفت تمدن و گسترش شهرنشینی دیگر جایی برای بروز آیینهاو رسومات قبیلهای باقی نماند اما آن طور که از شواهد پیداست انگار این روزها گروههای مختلفی با انواع و اقسام آیینهای متنوع جایگزین آنها شدهاند و استفاده از این پدیده و حرکت جامعه به سمت نمادگرایی،اعضای یک گروه را به یک نوع طرز فکر خاص سوق میدهد و مجبورشان میکند از قانونهای نانوشتهای پیروی کنند.
به طور کلی اگر مدگرایی و توجه به آن را یکی از مظاهر مدرنیته در نظر بگیریم که با گسترش پدیدهی جهانی شدن در فرهنگ توده جای خود را باز کرده است متوجه میشویم که ضرورت آگاهی و درک شرایط افراد به ویژه دختران جوان از سوی جوامع آنها در مواجه با این پدیده بسیار اهمیت دارد.
جالب است که این احساس خطر در کشور ما بیشتر از سوی کهنسالان و میانسالان جامعه صورت میگیرد که کمتر از دیگر اقشار در معرض امواج مدرنیته و ارتباط مستقیم با جهان امروز هستند در نتیجه اگرچه توانایی تمیز و تشخیص بحران را در بسیاری از موارد دارا هستند اما ابزار مورد استفاده برای مقابله با آن را در اختیار ندارند چنان که برای متقاعد ساختن جوان پرشور امروز نیز نمیتواند دلیل و راهکاری اجتماعی آن بلکه به ریشههای روانی مساله نیز باید توجه داشت.
همچنین با توجه به اینکه فرهنگ مصرفگرایی امروزه به یک فرهنگ غالب تبدیل شده است شاید لازم باشد که برای الگوسازی نسل جوان اقدامات جدیتری صورت گیرد زیرا تجربه نشان داده در مواقعی که جوانان الگوهای فکری و اجتماعر مناسبی در اختیار داشته باشند کمتر به رفتارهای متفاوت و بعضا آسیبزا روی میآورند."