خلاصة:
گردشگری را اغلب یک نوع«صنعت»تلقی میکنند.صنعت گردشگری،دربرگیرنده جذابیتها،رویدادها و تجارب مجذوبکنندهای است.با اشاراتی در مورد صنعت گردشگری،مباحثی مانند تقاضاهای گردشگری،منابع گردشگری،تولید و بازار،تسهیلات و خدمات گردشگری مطرح میشود. به هنگام محاسبه سودمندیهای اقتصادی باید آثار اجتماعی و فرهنگی گردشگری را نیز در نظر گرفت. در بازاریابی گردشگری،رفتار مشتریان بسیار اهمیت دارد.بنابراین باید به وسیله تحقیقات،شناخت مناسبی از رفتار،گرایش و انگیزههای گردشگران به دست آورد و راهبردهای مناسبی برای توسعه گردشگری طرحریزی کرد.پس متخصصان امر گردشگری و اوقات فراغت باید برنامههای توسعه و افزایش بودجهها را برای توسعه گردشگری ملی تهیه کنند.همان طور که وری(1998)و وبل(2000)اشاره میکنند،تمام عوامل به تنهایی بسنده نیستند؛بلکه باید برای توسعه پایدار گردشگری،مدیریت متخصص در زمینههای اوقات فراغت گردشگری و امور رفاهی جامعه تربیت کرد و به کار گرفت.جورج در سال 2002،الگوی توسعه گردشگری پایدار در جهان را به عوامل جهانی مربوط دانست؛ مثلا صلح و دوستی،برابری،پیروی از قوانین بین الملل و حقوق بشر و غیره که میتوانند در رشد و توسعه گردشگری مؤثر باشند. طراحی فصل بازاریابی طرح جامع گردشگری ایران،که سازمان ایرانگردی و جهانگردی تهیه کرده،1علیرغم تلاش در ارائه راهبردهای عملی،دارای نقاط ضعفی است که اجرای طرح را با مشکل مواجه خواهد کرد؛زیرا به جای ارائه راهکارهای اجرایی، بیشتر به کلیات پرداخته شده و در تعیین بازار هدف،بر بازار ایرانیان خارج از کشور -مقیم کشورهای آسیایی و خاورمیانه-تأکید شده؛درحالیکه بیشتر ایرانیان خارج از کشور در امریکا و اروپا ساکن هستند. به بازاریابی برای جاذبههای طبیعی کشور توجه چندانی نشده و با توجه به فقدان نیروی انسانی کارامد و متخصص در سطوح مدیریتی و کارشناسی،در برنامه،کمتر به تربیت نیروی متخصص برای بخش بازاریابی گردشگری توجه شده است.
ملخص الجهاز:
نیروی متخصص برای بخش بازاریابی گردشگری توجه شده است.
جمعآوری دادهها برای تسهیل کار شرکتهای بین المللی گردشگری بوده است تا بررسی
خوشبینی این مراجع نسبت به صنعت گردشگری به عنوان عامل بالقوهای است که آثار
دست رفته)را نیز باید در نظر گرفت،چرا که بدیلهای گردشگری ممکن است به خوبی و
برای توسعه گردشگری باید راهبردهایی مشخص شود و همچنین لازم است
و رفاه اجتماعی در توسعه پایدار گردشگری است(وری،19981)و از دیگر عوامل مهم
بلندمدت برای توسعه و مدیریت گردشگری کشور است.
نشان دهنده آن بخش از بازار است که در مبدأ خود فرصت بالقوه مطلوبی برای ایران در بر
برای گردشگران ایرانی،پیام بازاریابی باید مبتنی بر نشان دادن وفور منابع موجود در مناطق
ایران را به عنوان یک مقصد جهانگردی با کیفیت بالا نشان دهد که این کشور قادر است
بخشهای دولتی و خصوصی به صورت اساسیترین ابزار برای بازاریابی گردشگری کشور
راهبرد توسعه این صنعت در ایران،با توجه به اهداف ملی و بین المللی و واقعبینی این
که در دانشگاه شهید بهشتی برای طرح جامع انجام شده است که این تحقیقات از 4500
برای گردشگران بین المللی داشته است که آمار آن در سازمان ایرانگردی و جهانگردی
است و برای رسیدن به این اهداف فعالیتهای زیر باید انجام گیرد:
جبرانناپذیری برای صنعت گردشگری و بازاریابی آن در آینده به کشور وارد کند،پیشنهاد
بازاریابی و صنعت گردشگری باشد؛چرا که طرح جامع باید بهطور مشخص مسائل را مورد
نامناسب و فرسوده نمیتوان آمار خوبی برای بازاریابی و صنعت گردشگری در ایران ارائه
خوبی برای توسعه پایدار در اوقات فراغت و گردشگری در ایران ترسیم کرد.