خلاصة:
فساد در نظام اداری،کموبیش گریبانگیر همه کشورهاست که آسیبهای ناشی از آن-با توجه به شکلهای مختلف آن-بیشمار است.برای کشوری که در جهت توسعه و پیشرفت گام برمیدارد ضرورت دارد تا دور از مقوله فساد به این مهم بپردازدو برای جلوگیری از تشدید آسیبها در آینده، با تمام توان و در همه زمینههها با علل و عوامل بروز آن مبارزهای جدی و مستمر صورتگیرد تا در جامعهای سالم و عاری از فساد توسعه پایدار و همهجانبه در کشور محقق شود.
این مقاله کلیاتی از بحث فساد،پیامدها،رویکردها و راههای پیشگیری و مقابله با آن را بحث و بررسی میکند و ضمن توصیف وضعیت ایران در این زمینه به معرفی الگویی از مبارزه با فساد برای ایران پرداخته،که در آن با استفاده از رویکردها و استراتژیهای چندجهته و با جهتگیری فرهنگی وایدئولوژیکی مبتنی بر ساختار قانون اساسی ایران،راهحلهای مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری،پیشنهاد شده است.
Almost all countries get entangled in corruption in their own administrative system. The corruption in its various forms usually causes a lot of damage. It is necessary for a country which is stepping toward development and progress to do so without getting entangled in corruption, as well as to fight against causes of corruption for preventing from its damages in future so that sustainable development cab be achieved in a uncorrupted society.This paper studies corruption, its consequences, some approaches to it, and solutions for fighting against it. While describing the situation of corruption in Iran, the paper presents a pattern for fighting against corruption, in which solution for reducing corruption as well as for increasing administrative health are suggested through using multidimensional approaches and strategies with ideological and cultural orientation based on the structure of Iranian Constitution.
ملخص الجهاز:
قانونی غیراثربخش ممکن است باعث استفاده افراد برای نفع شخصی شود.
شفافیت در فعالیتهای انجام شده و وضعیت مالی اشخاص است که این امر(عدم ایجاد
ضد فساد در این رویکرد شامل ایجاد و تقویت قوانین قضائی(جنایی)مؤثر و ایجاد نظام کنترلی
قضائی به دنبال کاهش فساد و با استفاده از ابزارهای اجرایی و قانونی است.
در این رویکرد فرض میشود که فساد ناشی از ناتوانی مدیران در نظارت مؤثر بر مرئوسین
رویکردهای بیان شده برای نظامهای ضد فساد تمایل به قبول این فرض داشتند که کارکنان
فساد در میان کارکنان اجراکننده قانون،تهدید مستقیم برای قوانین است.
امور مالیاتی بخش دیگری است که مستعد فساد بوده و اصلاحات اجرایی در این بخش
بخشهای خصوصی دو انگیزه برای مبارزه با فساد دارند:
مکان برای مبارزه و پیشگیری از فساد است.
آفریقای جنوبی دو کشوری هستند که برای مبارزه با فساد چنین بدنهای را در خود ایجاد
آفریقای جنوبی نیز تصمیم گرفته که از ساختارهای موجود برای مبارزه با فساد
هماهنگی سازمانهای موجود برای مبارزه با فساد وجود دارد.
وظایف و تکالیف دولت برای مبارزه با فساد در قوانین مخلتف پیشبینی شده است از
و طراحی مدلهای مختلفی شده است که به دلیل اهمیت آنها و استفاده آن برای تبیین
مردمی-با تعیین شرایط-برای آحاد افراد جامعه نیز جایگاهی در نظر گرفته شده است.
میتواند از موجبات فساد باشد)برای ادامه حیات جامعه امری ضروری است-چنانکه عدم
چهارم،هزینه کسانی که-با وجود کاهش عوامل محرک و موحب برای ارتکاب فساد-
بخش خصوصی و مدنی برای مبارزه با فساد استفاده شود.
این مدل نیز بر جنبه پیگیرانه فساد در جامعه ایران است(نمودار 1).