ملخص الجهاز:
"اینها مسائل و معضلاتی هستند از این دست که:آیا اینامکان وجود دارد که بگوییم واقعا چه چیزی درگذشته رخ داد،که به حقیقت دستیابیم،که به دریافتهای عینی برسیم یا،اگر چنین امکانی وجود ندارد،آیا تاریخ مقولهایقطعا تفسیری است؟فاکتهای تاریخی چیستند یا کدامند(و در واقع آیا اساسا چنینچیزهایی وجود دارند)؟تعصب یا غرض چیست و گفتن اینکه مورخان باید آن را افشا وآشکار ساخته و از بیخ و بن ریشهکن سازند به چه معنایی است؟آیا امکان همدردی و(16)بخشها به چند دلیل کوتاه شدهاند،دلیل عمده ماهیت مقدماتی گونه و جدلی متن حاضر است که به معنایآن است که من برای دادن پوششی کلی یا گزارشی اجمالی چندان خود را مشغول نساختم و به مطالعهایاجمالی(مثلا در کتاب سرشت تاریخ اثر مارویک)اکتفا کردم،بلکه کوشیدم تا این بحث مقدماتی را تاحدممکن و به اندازۀ کافی مجمل و مختصر سازم بهطوری که بتوان آن را طی یک یا دو جلسه خواند و در نتیجهبا یک دور مرور آن را به ذهن سپرد.
این حرف آخر و جان کلام است؛خوب،تاریخ برای من چیست؟یک تعریف: تاریخ گفتمان پیچیده،معضلزا و دائما در حال تغییر جهتی است که علی الظاهرراجعبه وجههی از جهان،یعنی گذشته،بوده و توسط گروهی از کارگرانسریع الانتقال،هشیار و حاضر الذهنی(در فرهنگ ما اساسا مورخان حقوقبگیر)تولید میشود که شدیدا در پی کار خود هستند،مطابق با روشهای قابل شناساییمتقابلی که از نظر مواضع معرفتشناختی،روششناختی،عقیدهشناختی(ایدئولوژیک)و به لحاظ علمی کاملا تثبیت و تحکیم گشتهاند؛کارگرانی کهمحصولات و تولیداتشان به محض انتشار و عرضه به بازار در معرض یک سریاستفادهها و سوءاستفادههایی قرار میگیرند که منطقا نامحدودند ولی در عملعموما با گسترۀ متنوعی از پایگاههای قدرت همخوانی دارند که در تمامیگشتاورها و لحظات حضور داشته و به ساخت و توزیع معانی تاریخها در راستاییک طیف غالب-حاشیهای میپردازند."