خلاصة:
ارتباطات علمی نقش عمدهای در فرایند تولید و مصرف اطلاعات ایفا میکنند از اینرو میتوان آن را اساس علم توصیف کرد.دو رویکرد برای ارزیابی ارتباطات علمی وجود دارد:اولی رویکردی است که محققان علمسنجی از آن استفاده میکنند و نمود آن استنادهای دریافتی تولیدات علمی میباشد.دومین رویکرد نیز سعی دارد تا ارتباطات غیر رسمی میان دانشمندان را مورد بررسی قرار دهد.صاحب نظران این ارتباطات غیر رسمی میان دانشمندان را دانشگاه نامرئی مینامند.در این مقاله سعی میشود توضیحاتی در باب مفهوم دانشگاه نامرئی ارائه و انتقادات وارد بر آن مورد بررسی قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
"غیر رسمی میان دانشمندان را مورد بررسی قرار دهد.
نظران این ارتباطات غیر رسمی میان دانشمندان را دانشگاه
باب مفهوم دانشگاه نامرئی ارائه و انتقادات وارد بر آن مورد
آنها این اجتماع را نیز دانشگاه نامرئی نامیدند
میکند که جنبهی غیر رسمی بودن دانشگاه نامرئی به خوبی
(1386)دانشگاه نامرئی را بدین نحو توصیف میکند:دانشگاه
به این واقعیت که از دانشگاههای نامرئی برای توصیف
وجود علاقمندی دانشمندان به پژوهش در حوزهی دانشگاه نامرئی و سنجش ارتباط آن با رشد دانش و مشارکت در علوم
اطلاعات رسمی یا منتشر شده در زمینهی دانشگاه نامرئی را
مالی است چنان که در دانشگاه نامرئی پشتیبانی مالی
نامرئی باید اذعان نمود که عنصر مشترک این دو مفهوم در این
موضوعی مکمل شبکهی دانشگاه نامرئی نیز شکل مییابد و
اصلی خود ارتباط برقرار میکنند اما ممکن است این ارتبا با
انتقادات بر دانشگاه نامرئی عموما بر این ویژگی آن وارد است
حاشیهای که توجهی از دانشگاه نامرئی به آنها وجود ندارد یا
خارج از آمریکا و اروپا ساکنند،در انزوای علمی به سر میبرند و شانس کمی برای دسترسی به دانشگاههای نامرئی دارند.
کرنین(1982)این چنین بیان میکند که دانشگاه نامرئی به
وجود دانشگاه نامرئی بحثانگیز خواهد بود چنان که
در این مقاله سعی شد مفهوم دانشگاه نامرئی که الگوی حاکم
دانشگاه نامرئی عدم وجود تعریفی ثابت و قطعی از آن
مفهوم دانشگاه نامرئی نیز موجب تکثر روششناسیهای
موجود برای ارزیابی آن شده است که در بحث روششناسی این مقاله،تکثر مورد نظر کاملا مشهود است.
چنان که اشاره شد انتقادات جدی نیز بر این مفهوم وارد است"