ملخص الجهاز:
"ولی دومین تأثیر این تتابع اضافات در شعر،تأیید موسیقایی ناشی از تکرار صدای کسره اضافی موجود در این ترکیبهاست که در کنار تکرار مصوت کوتاه(!)به غنای موسیقایی شعرهای اخوان میافزاید،مثل: «قرن خونآشام قرن وحشتناکتر پیغام کاندران با فضلهء موهوم مرغ دورپروازی چار رکن هفت اقلیم خدا را در زمانی بر میآشوبند هرچه هستی،هرچه پستی،هرچه بالایی سخت میکوشند» آخر شاهنامه:آخر شاهنامه-ص 81 یا: «وزد نرم و نوازد گرم به لذت،گیسوی زرتار این صبح بهشتی را نسیمی آنچنان کز لطف به شرم حوری و نازپری ماند، و کاج خانه همسایه،با آرامشی پرناز بقایای نصیب خویش را از بارش دوشین به پای پرتو خورشید افشاند و او را با سخاوتمندی و ایثار به بزم بوسههای روشن و شفاف خود خواند» سعادت آه-سه کتاب-ص 87 بدینگونه است که مهدی اخوان ثالث از همان آغاز کار با آشنایی از راز و رمز تکرار صامتها و مصوتها در کلیت موسیقایی شعر؛و استفاده به جا از این واجآراییاها در کنار به کارگیری عناصر موسیقایی دیگری،چون وزن عروضی،قافیههای کناری،در کنار قافیههای درونی و معنوی؛به غنای موسیقایی شعرش افزوده و از آن-اگرنه در همه جا و به گونهء تصنعی-در هرچه موسیقایی کردن فضای شعرش و القای حس و عاطفه نهفته در شعرهایش،به مخاطبان شعرهایش،به نحو احسن بهرهها برده است.
یکی از ویژگیهای زبانی شعرهای اخوان ثالث، استفاده زیاد از تتابع اضافات و ترکیبهای اضافی است در این شعر اخوان ثالث در کنار به کارگیری قافیههای کناری(تکرار 21 بار کلمات همقافیه در شعر 38 مصراعی)؛از تأثیر موسیقایی قافیههای درونی چون:پا-را-سرما- تیپا-رنگ-تگرگ-مرگ- میدان و آسمان و تأثیر موسیقایی تتابع اضافات و ترکیبهایی چون-ترسای پیر پیرهن چرکین-یادگار سیلی سرد زمستان-تابوت ستبر ظلمت نه توی مرگ اندود-در کلیت شعر نیز از تکرار صامتهای سین و صاد،به بهترین نحو؛در القای حس سرما،سکوت و حتی سیاهی و نیز هرچه زندهتر کردن و عینیتر ساختن تصاویر شعر، بهرهها برده است."