ملخص الجهاز:
"آنگاه که خود آدمی فاقد آگاهی شود،رابطهاش با روح یعنی جایگاه معرفت ذات احدیت قطع میشود با همین انقطاع است که معرفت و عشق در پشت دیوارههای ضخیم سوء ظن و بیاعتمادی میخشکند و در عوض نفرت و بیتفاوتی چون قارچهای سمی همهء وجود آدمی را تسخیر میکنند یعنی چون دیواری میان شوق و معرفت درون و تجربه بیرون قرار میگیرند.
به عبارت دیگر آنگاه که نتوانی برای خود دوستی پیدا کنی توان ایجاد ارتباط میان نیت پاک درونی و فطری است را با عمل هم از دست میدهی و چون چنین شد هیچ گاه مزهء همبستگی معرفتانه را که شور نهائیاش از زمزمهء نیتی خدائی برمیآید درک نخواهی کرد.
هنگامیکه والدین و مسئولین مدرسه کودک را از ارتباط آزاد با محیط بر حذر میدارند-البته با نگاهی کاملا ارتباطی با وی،یعنی بگونهای رفتار کنند که کودک با آنها رفتاری قابل مکاشفه داشته باشد-و نمیخواهند ریسک رابطهء تکاملی میان عقل و معرفت را با این نوع از ارتباط بپذیرند،تخم بدبینی و تحقیر روابط اجتماعی را در کودک میکارند و مهمتر از همه اتکاء به نفس وی را از وی میگیرند یا اصولا نمیگذارند توان تصمیمگیری مستقل در وی شکل گیرد.
اما به همان دلیل که در این انتخابها رابطهء میان نیت درونی و عمل دیده نمیشود(چون درک این رابطه نیاز به دوستی و اطمینان دارد که به رفتار قابل مکاشفه در طرف انتخاب شده میانجامد)بتدریج بیاعتمادی به درون گلخانه نیز رسوخ میکند بنابراین برای تنهائی هرفرد باید جاسوسی گماشت تا رفتارش کنترل شود."