ملخص الجهاز:
"12- ایجاد مرکز قوی و کارآمد رسیدگی به شکایات 13- ایجاد اصلاحات در سیستمها و روشهای انجام کار -ساهسازی سیستمها و روشهای انجام کار -اطلاعرسانی روشها و رویههای انجام کار به مردم -استاندارد کردن روشهای انجام کار -مستندسازی روشها و تدوین کتاب راهنمای مراجعان 14-توسعه مدیریت و توسعه کیفی نیروی انسانی -طراحی و استقرار نظام انتصاب،ارتقاء و تغییر مدیران بر مبنای شایستگی -بهبود نظامهای مدیریت منابع انسانی همانند نظام جذب و استخدام،نظام انتصاب و ارتقاء و نظام تشویق و تنبیه بر مبنای بهرهوری عملکرد 15- تغییر نگرش کارکنان نسبت به ارباب (به تصویر صفحه مراجعه شود) رجوع(افزایش کیفیت نحوه ارایه خدمات عمومی) ریشهبخش عمدهای از مشکلات کشور ما به این منش باز میگردد که انسان ارزشی ندارد،وقتی شأن انسانیت و کرامتهای انسانی از بین رفت،نه جان او ارزش دارد،نه مال او،نه خدمت او و نه...
در این زمینه،باید اقدامات زیر انجام پذیرد: -رفع نیازهای مادی کارکنان -حل مشکل عدم شایستهسالاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) -کاهش ارتباط و برخورد مستقیم ارباب رجوع با کارمندان -نظارت بر عملکرد توزیعی خدمات دولتی -ایجاد نهادهای مستقل و دایمی مبارزه با فساد -دادن آموزشهای مبارزه با فساد برای کارمندان و مدیران -آگاهی مردم از اقدامات ضد فساد -تعادل بین تشویق و تنبیه -به شمار آوردن فساد اداری در ردیف جرمهای سنگین -تشکیل دادگاههای علنی اداری 3- اصلاح قوانین و آییننامههای اداری در یک نظام اداری،فساد از ناحیه قوانین میتواند ناشی از زیاد بودن قوانین،تناقض در آنها و مبهم بودن قوانین باشد."