خلاصة:
در این تحقیق به بررسی میزان فرسودگی شغل اساتید دانشگاه پرداخته شد.جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه در رشتههای علوم انسانی،مهندسی و علوم پایه بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم تعداد 851 نفر به عنوان نمونه متناسب با حجم جامعه آماری انتخاب گردیدهاند.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون3،1891 و پرسشنامه محقق ساخته بررسی دیدگاه اساتید در مورد راههای پیشگیری از فرسودگی شغلی میباشد.اهداف این تحقیق عبارتند از 1)تعیین میزان فرسودگی شغلی اساتید دانشگاه.2)تعیین تفاوت فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی،مسخ شخصیت و فقدان عملکرد فردی بین اساتید زن و مرد.3)تعیین تفاوت فرسودگی شغلی اساتید زن و مرد به تفکیک رشتههای تحصیلی.4)تعیین سهم عوامل فردی،سازمانی و محیطی در پیشگیری از فرسودگی شغلی.نتایج نشان داد که اساتید بیشتر در بعد خستگی عاطفی دچار فرسودگی بودهاند و سپس این فرسودگی در بعد مسخ شخصیت و در آخر عملکرد فردی وجود داشت.تحلیل واریانس نشان داده است که نمره فرسودگی شغلی اساتید مرد در ابعاد خستگی عاطفی،مسخ شخصیت بهطور معناداری بیشتر از اساتید زن بود،اما در بعد عملکرد فردی فرسودگی مشاهده شد و فرسودگی عاطی اساتید دانشده علوم بیشتر از سایر دانشکدهها بود.لکن در بعد مسخ شخصیت و فقدان عملکرد فردی تفاوت معناداری از نظر نوع دانشکده مشاهده نشد.همچنین نتایج پژوهش نشان داد که از بین سه عامل سازمانی،فردی و محیطی دو عامل محیطی و سازمانی از دیدگاه اساتید بیشترین تأثیر را در پیشگیری از فرسودگی شغلی آنها دارد.
ملخص الجهاز:
"تحلیل واریانس نشان داده است که نمره فرسودگی شغلی اساتید مرد در ابعاد
هدف از انجام این پژوهش بررسی فرسودگی شغلی اساتید و عوامل مؤثر بر آن و تفاوت میزان
است که دارای 22 ماده میباشد و فرسودگی شغلی را در سه بعد خستگی عاطفی،مسخ
میزن فرسودگی شغلی اساتید در ابعاد خستگی عاطفی،مسخ شخصیت و فقدان عملکرد فردی
اساتید دارای فرسودگی شغلی بالا هستند ولی در بعد فقدان عملکرد فردی 6/3 درصد افراد(01
فرضیه 1)بین اساتید زن و مرد گروههای آموزشی از لحاظ میزان فرسودگی شغلی تفاوت
برحسب گروههای آموزشی و جنسیتنتایج جدول 2 نشان میدهد که میانگین نمرات بعد خستگی عاطفی در اساتید مرد 62/30
فرضیه 2)بین اساتید زن و مرد از لحاظ میزان فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی،
بین میانگین نمرات بعد عملکرد فردی اساتید در گروههای آموزشی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
همچنین نتایج نشان میدهد که بین میانگین نمرات فرسودگی شغلی اساتید زن و رمد در هر
گرفته میشود که میزان علایم فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی و مسخ شخصیت در
r )را با نمرات فرسودگی شغلی نشان میدهد که از لحاظ آماری کاملا معنادار است(0/1000> p ).
آنچه مهم است،میزان فرسودگی شغلی در اساتید زن و مرد تفاوت معنیداری را نشان داده
فرسودگی شغلی در بعد عملکرد فردی در اساتید زن بهطور معنیداری بیشتر از اساتید مرد می
تفاوت معنیداری بین اساتید زن و مرد گروههای آموزشی در بعد خستگی عاطفی مشاهده
نتایج این پژوهش نشان داد که از دیدگاه اساتید عوامل محیطی و سازمانی بیشترین نقش را"