خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهر قزوین با استفاده از ابزار لیب کوآل انجام گرفته است.در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لیب کوآل استفاده شده است.این پرسشنامه ابزاری استاندارد است که به ارزیابی کیفیت خدمات از دید کاربران میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح خدمات دریافتی کاربران در برخی گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد،اما حداکثر سطح انتظارات آنها را برآورده نکرده است.همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که این کتابخانهها در بعد تأثیرگذاری خدمات نسبت به سایر ابعاد ضعیفتر میباشند، بطوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است نتایج حاصل از تحلیل عاملی،پنج عامل را که در ارزیابی کیفیت خدمات توسط کاربران بیشترین تأثیر را داشتهاند شناسایی کرده است که تمایل و علاقه کارمندان به ارائه خدمت و وجود منابع و دسترسیپذیر بودن آنها،از عواملی است که پاسخگویی کاربران را در ارزیابی این نوع کتابخانهها تحت تأثیر قرار داده است.در نهایت با استفاده از یافتههای بدست آمده و به منظور ارتقاء سطح کیفیت خدمات در این نوع از کتابخانهها راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که این کتابخانهها در بعد تأثیرگذاری خدمات نسبت به سایر ابعاد ضعیفتر میباشند، بطوری که منابع آنها حداقل سطح انتظارات کاربران را نیز برآورده نساخته است نتایج حاصل از تحلیل عاملی،پنج عامل را که در ارزیابی کیفیت خدمات توسط کاربران بیشترین تأثیر را داشتهاند شناسایی کرده است که تمایل و علاقه کارمندان به ارائه خدمت و وجود منابع و دسترسیپذیر بودن آنها،از عواملی است که پاسخگویی کاربران را در ارزیابی این نوع کتابخانهها تحت تأثیر قرار داده است.
جایگاه کتابخانههای عمومی شهر قزوین پرسش اساسی 3:آیا بین انتظارات کاربران و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی کتابخانههای عمومی شهر قزوین تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش،از آزمون ناپارامتری u من ویتنی استفاده شده است و جنسیت پاسخدهنده،اعم از زن و مرد،مورد توجه قرار گرفته است.
پرسش اساسی 3:آیا میزان فاصله بین انتظارات کاربران و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی کتابخانههای عمومی شهر قزوین در گروههای مختلف کاربری متفاوت است؟ گروههای مختلف کاربری در این پرسش بر اساس انتظارات کاربران،جنسیت پاسخدهنده، کتابخانههای مختلف و مقاطع مختلف تحصیلی و از طریق آزمونهای مختلف از هم تفکیک شدهاند و پاسخ به این پرسش نیز با در نظر گرفتن این موارد انجام شده است.
پیشنهادات ارائه شده از سوی کاربران کتابخانهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) شناسایی عاملهای تأثیرگذار به منظور بررسی اینکه چه عاملهایی ارزیابی کاربران را از کیفیت ارائه خدمات تحت تأثیر قرار میدهد،از تحلیل عاملی استفاده شد تا به این وسیله تعداد زیاد متغیرها را به عاملهایی چند خلاصه نموده و از این طریق درک بهتری از موضوع مورد بررسی داشته باشیم."