ملخص الجهاز:
"در چنین سیستمی مدیر شرکت باید به خوبی آگاه باشد که انتظارات سهامداران چیست و سهامداران نیز برای قضاوت در مورد عملکرد مدیر باید دسترسی کافی به اطلاعات مربوط به فعالیتهای شرکت داشته شرکتهای عظیم غربی درصدد تغییر نحوه مدیریت خود هستند باشند تا به موقع متوجه شوند که انتظارات آنها برآورد شده است یا نه و چنانچه مدیریت شرکت قادر به قانع کردن آنها نباشد توانائی و اختیارات لازم را برای اعمال اقدام لازم علیه او داشته باشند.
نوع دیگر این شرکتها در آلمان و ژاپن وجود دارد که نقش نقدینگی برای سهامداران از ارزش بالا برخوردار نیست ولی در عوض به سهامداران اجازه داده میشود که با مدیران از نزدیک کار کنند و اعمال آنها را رودررو مورد کنترل و ارزیابی قرار دهند و یا به یک واسطه که معمولا یک بانک است وکالت (به تصویر صفحه مراجعه شود) دهند که به جای آنها به نظارت بر کار مدیران بپردازد.
پارهای از مردم معتقدند که رشد سریع اقتصادی آلمان و ژاپن در سالهای پس از جنگ جهانی دوم مدیون نوع ارتباط سهامداران و مدیران شرکتها در این کشورها است، طرفداران مدل امریکائی-انگلیسی نیز ضمن انتقاد از مدل ژاپنی- امریکائی میگویند این مدل به انتظارات سهامداران از دسترسی به نقدینگی لطمه میزند و آنها را از سرمایهگذاری مجدد باز میدارد، آنچه مسلم است هیچ یک از این دو گروه برای اثبات برتری مدلهای خود دلایل محکمی در دست ندارند، گرچه هردو گروه بر سر اصل مدیریت گروهی شرکتها اختلافنظر ندارند و معتقدند کارآئی این سیستم موجب رشد و ایجاد انگیزه در ارتقاء اقتصاد است ولی در آن عواملی بسیار را میبینند که روابط علت و معلولی هیچ سهامداران در اداره شرکتهای بزرگ فعال میشوند یک از مدلها امتیازی بر دیگری ندارد."