خلاصة:
سازمانهای عصر را سازمانهای انسانهای فرهیخته و عصر حاضر را عصر دانایی و دانش نامیدهاند.(پیتر دراکر)
بیتردید در دنیای متلاطم امروزی توجه به امر آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از مهمترین گامهای توسعه و بالندگی سازمانی محسوب میشود.در این راستا مدیران سازمانها نهتنها به آموزشهای آکادمیک کارکنان اکتفا نکرده،بلکه بیشترین توجه خود را به ارائه آموزشهای اثربخش متمرکز نمودهاند،آنچه که در این فرآیند حائز اهمیت است تشخیص دقیق نیازهای آموزشی و هدایت دورهها در مسیر تحقق اهداف سازمانی میباشد.
مقاله حاضر که برگرفته از یک مطالعه پژوهشی است ضمن شناسایی الگوها،رویکردها و مدلهای مختلف نیازسنجی آموزشی،اقدام به تهیه مدل مفهومی مناسبی نموده و ضمن ارائه ابزارهای لازم جهت پیادهسازی الگوی مطلوب،بخشی از نتایج تحقیق را که به صورت عملی پیاده گردیده ارائه نموده است.
ملخص الجهاز:
"4-سوالات تحقیق 1-وضع موجود آموزش کارکنان سازمان چگونه است؟ 2-الگوی مناسب جهت تعیین نیازهای آموزشی کارکنان چیست؟ 3-شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب دانش،مهارت و شایستگیهای شغلی کارکنان چقدر است؟و با چه دورههای آموزشی میتوان آنرا کاهش داد؟ 5-ادبیات تحقیق براساس تحقیقات بعملآمده توسط سانی استوت،مارتا ریوس و جاکوبی بامبروف،مراحل اصلی آموزش کارکنان به شرح زیر میباشد: 1)شناسایی و تحلیل نیازهای آموزشی(نیازسنجی) 2)برنامهریزی آموزشی 3)اجرای خط مشی یا برنامه تدوینشده 4)ارزشیابی در این قسمت با توجه به موضوع مقاله صرفا"به توضیح مرحله نیازسنجی اکتفا گردیده است.
(تصویرتصویر) ب)پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده انجام طرحهای پژوهشی پیرامون: 1-طراحی نظام جامع آموزش کارکنان 2-ارائه الگوی ارزیابی میزان اثربخشی دورههای آموزشی 3-اجرای طرح بازخورد 360 درجهای مدیران 4-اجرای طرح توسعه آموزش الکترونیکی کارکنان 5-بررسی رابطه بین آموزش و عملکرد کارکنان 6-بررسی رابطه بین آموزش و رضایت شغلی کارکنان 7-مهندسی مجدد فرآیندهای آموزش کارکنان سازمان 8-تجزیه و تحلیل نقش آموزش در تغییر رفتار کارکنان 9-طراحی سیستم نیازسنجی آموزشی مبتنی بر وب 10-اجرای طرح مدیریت مشارکتی مدیران و کارکنان 11-تجزیه و تحلیل مشاغل و پستهای سازمانی 12-طراحی سیستم مدیریت عملکرد کارکنان 13-برنامهریزی نیروی انسانی مبتنی بر عملکرد و سطوح مهارتی کارکنان 14-هدفگذاری و تدوین راهبردهای آموزشی 15-بررسی و ارتقای عوامل انگیزشی رابطین آموزش(کارشناسان آموزش) 16-بررسی موانع فرهنگی توسعه آموزش ضمن خدمت کارکنان 17-اصلاح فرآیند انتخاب فراگیران 18-اصلاح فرآیند انتخاب اساتید 19-اصلاح فرآیند تدوین محتوای آموزش 20-تحلیل SWOT آموزش منابع انسانی 21-مستندسازی فرآیند آموزش کارکنان مبتنی بر اصول مدیریت کیفیت ج)سایر پیشنهادها 1-پیشنهاد میگردد دورههای آموزشی ارائهشده بهطور مستمر ارزشیابی شده و از نتایج آن در بهبود کمی و کیفی دورهها بهره گرفته شود."