ملخص الجهاز:
"شاید درصد بسیار کمی از دانشآموزان مدارس راهنمایی و دبیرستانهای نمونه دولتی،تیزهوش باشند،ولی آنچه که واقعیت دارد این است که این دانشآموزان،اغلب«فراگیری برجستهای» هستند که جداسازی آموزشی برای آنها،به دلیل محرومیت مالی و معنوی،مفید و قابل تائید است.
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان،در حال حاضر،تنها سازمانی است که اگر آزمونهای جذب دانشآموزان آن را«روا»،«معتبر»،و«پایا»بدانیم،به تربیت تیزهوشان میپردازد،که به دلیل جدا بودن از آموزش و پرورش،عملا از بسیاری از امکانات آموزشی،از جمله دبیران بسیار خوب محروم است و شاید در عمل نیز تفاوت بسیار کمی با مدارس نمونه دولتی در نوع آموزشها داشته باشد.
به گفته یکی از دوستان،که مسئولیتی نیز در آموزش و پرورش بر عهده دارد،معمولا وقتی از مدارس بازدید میشود،شلنگ و کابل و چوب و خطکش و ابزار کمک آموزشی فراوان دیگری به عنوان سخت افزارهای آموزشی در دست متصدیان تعلیم و تربیت دیده میشود و حتی از آنها گرفته میشود؛و یا اینکه،با ترفند ویژهای،ابزار جرم به آستین کت و پالتو و در یک کلام لباس فرو میغلطد؛و بعد از بازدید،دوباره مورد استفاده قرار میگیرد.
مسئولان آموزش و پرورش موظفند در حذف ضربتی تنبیه بدنی اقدام لازم را به عمل آورند و با مدیران،معلمین و معاونین مدارسی که این روش را برگزیدهاند،برخورد جدی و شایستهای به عمل آورند، و صد البته آموزش و الگودهی نیز باید فراموش نشود و برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه روانشناسی و روشهای نوین تعلیم و تربیت همواره مد نظر باشد."