ملخص الجهاز:
"او و همفکران نو اندیش دینیاش در حکومت ترکیه، همانگونه که با آن صراحت،در عرصهی بین المللی از مقاومت فلسطین به مثابهی یک جریان ملی حمایت کرده و عملکرد دولت اسراییل را نقض گستردهی حقوق بشر و جنایت علیه بشریت قلمداد میکنند،در داخل نیز ضمن تاکید بر حفظ شئونات دینی مسلمانان مانند آزادی حجاب،در صدد اجبار آن نبوده و همین خصیصه است که رییس دفتر سیاسی حماس را وامیدارد تا به رغم وجود ملاحظات فراوان و ارتباطات عمیقی که با تهران دارد،به صراحت تاکید کند که الگوی مقاومت اسلامی فلسطین،حکومت ترکیه است.
در سالهای اول پیروزی انقلاب با چنین درکی در عرصهی مدیریت داخلی،به کارگیری اصول دمکراتیک و اجتناب از روشهای تند توجه داشته و آزادی ملت، حاکمیت قانون و تقویت فرآیند دموکراسی را پیش نیاز اصلی توسعه قلمداد میکردند و در فضای شعارزده و چپگرای آن روزگار که حتی بر افکار بسیاری از مدیران نیز سایه انداخته بود،دولت از نقد صاحبان قدرت و ایستادگی در برابر گرایشات عوامفریبانه و جو جاری جامعه پروا نداشت و از تقویت بخش خصوصی و رشد سرمایهداری صنعتی و ملی دفاع میکرد و در تدوین و تبیین سیاست خارجی نیز،ضمن طرح بازگشت به هویت دینی و ملی در مقابله با استعمار و امپریالیزم جهانی دریافته بودند: «هیچ دولتی و کشوری صرف نظر از قدرت و امکاناتی که دارد بینیاز از همکاریهای اقتصادی،سیاسی و فرهنگی با سایر کشورها نیست و همچنین در سیاست خارجی این واقعیت را هم نباید از نظر دور داشت که هیچ دو کشوری را در جهان نمیتوان یافت که در تمام مسایل، همه جانبه داشته باشند و بنابراین،در روابط بین المللی، دوستی و دشمنی همیشگی و دایمی میان کشورها براساس ایدئولوژیهای متصلب انعطافناپذیر کارکرد ندارند."