خلاصة:
معرفت و فهم متون دینی و فرایند پیدایش آن و علل و عوامل تفاسیر گوناگون از موضوعات مهمی است که در عصر حاضر چالش برانگیز است. در این
نوشتار به تبیین دو رویکرد مختلف در باب قرائتپذیر انگاری دین پرداخته شده و در طلیعه مقال، آبشخور نخستین این مسئله مورد توجه قرار گرفته
است و در ادامه آن، زیرساختهای معرفتشناختی، هرمنوتیکی، معناشناختی، کلامی بیان گردیده و مقولههایی چون نسبیگرایی و پدیدارشناسی
معرفتی، هرمنوتیک فلسفی، ایهام مفردات دینی، نمادین دانستن گزارههای دینی، تجربه دینی و شخصیسازی ایمان دینی مورد نقد و بررسی قرار گرفته
است.
ملخص الجهاز:
"در این نوشتار به تبیین دو رویکرد مختلف در باب قرائتپذیر انگاری دین پرداخته شده و در طلیعه مقال، آبشخور نخستین این مسئله مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه آن، زیرساختهای معرفتشناختی، هرمنوتیکی، معناشناختی، کلامی بیان گردیده و مقولههایی چون نسبیگرایی و پدیدارشناسی معرفتی، هرمنوتیک فلسفی، ایهام مفردات دینی، نمادین دانستن گزارههای دینی، تجربه دینی و شخصیسازی ایمان دینی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
بیشک گاهی علایق، سنتهای اجتماعی، زمینههای فرهنگی، خواستهها و پیش فرضها در تفسیر متن و واقعه اثر میگذارد؛ برای نمونه میتوان به تفسیرهای دینی برخی از طرفداران نظریه قرائتپذیر انگاری دین اشاره کرد که با پیش فرضهای پوزیتویستی و لیبرالیستی به تفسیر حقوق بشر، آزادی، مدارا، خشونت، حق و تکلیف، حقوق زنان، نبوت، دموکراسی، جامعه مدنی، شورا و غیره پرداختهاند و به عنوان نقد قرائت رسمی از دین، بیملاک و معیار، قرائت رسمی از دین را دچار بحران دانسته و فقه و کلام را متعارض با عصر جدید تلقی کردهاند و برای حل این چالش، قرائت جدیدی از دین اسلام عرضه نمودهاند، قرائتی که در آن، نه ارزشها وجود دارد و نه احکام و عقاید اسلام."