خلاصة:
شباهت ظاهری و دشواری تمایز اصول و قواعد مکاتب ناتورالیسم و رئالیسم، منشأ
اشتباهات فراوانی برای منتقدان بوده است. تا آنجا که گاهی آثار ناتورالیستی به
عنوان آثار رئالیستی معرفی میشوند. در این مقاله اصول و قواعد مکاتب فوق، در دو
اثر برجسته نانای امیل زولا و بابا گوریوی بالزاک، نقد و تحلیل شده است. اشخاص
داستانی «نانا» در عین عادی و معمولی بودن، هر یک معرف قشر معینی از جامعهاند و
نویسنده ناتورالیست اصراری بر تیپسازی ندارد. ولی در «باباگوریو» با وجود برگزیده
شدن قهرمانان از میان افراد جامعه، به آنها برجستگی خاصی (تیپ) بخشیده میشود.
انتقاد در آثار ناتورالیستی به مثابة مبارزه با بیماریهایی تلقی میشود که بر وحدت
ارگانیک جامعه هجوم میآورد. اما در آثار رئالیستی عمیقترین ریشههای تضادهای
اجتماعی عصر کاویده میشود.
با وجود اینکه اصول علمی ناتورالیسم پرداختن به هر موضوعی را صرف نظر از طبقه مجاز
میداند، موضوع آثار ناتورالیستی بیشتر طبقات متوسط و پایین جامعه را شامل میشود.
اما نویسنده رئالیست در آثار خود با وجود به تصویر کشیدن هر دو طبقه بالا و پایین
جامعه، بیشتر به واقعیتها و رنجهای مربوط به طبقه کارگر توجه میکند. اکثر
رمانهای ناتورالیستی دارای پایانی اندوه بار، نگران کننده و فاجعهآمیز هستند و
موجب ناراحتی خواننده میشوند. ولی آثار رئالیستی با وجود اینکه معمولا پایانی غم
انگیز دارند، تا حد آثار ناتورالیستی فاجعهآمیز نیستند.
Apparent similarity and difficult distinction between principles and rules of naturalism and realism، resulted in many mistakes for critics.
So that sometimes naturalistic works introduced realistic works. In this essay principles and rules of these schools criticized and analysed in prominent works of Emile zola (Nana) and Balzac (Le pere Goreiot).
While persons of NaNa are ordinary and usual، each represents specific social stratum and the author don’t emphasize on type – making. But in Le pere Goreiot persones given special salience (type) though they selected from society. Criticism in naturalistic works considered as struggle with diseases targeting organic unitary of community. But in realistic works، the deepest origins of social conflicts are investigated.
Although، scientific rules of naturalism allows to address any object، regardless of class، subjects of naturalistic works often include middle class and lower class.
But the realist writer in his/her works mostly focuses on realities and labour class suffers، in spite of dramatizing both high class and lower class.
Most of naturalistic novels ended sorrowfully and tragic and annoy readers. yet realistic works، in spite of their dramatic and tragic end، are not catastrophic to this extent.
ملخص الجهاز:
از آن پس زولا روش رمان نویسی را با هدفی کاملا علمی دنبال کرد و به فکر خلق یک سلسله رمان تجربی افتاد با عنوان تاریخ طبیعی و اجتماعی خانواده روگون ـ ماکار که شامل بیست رمان است که به تدریج منتشر شد که از برجسته ترین آثار مکتب ناتورالیسم به شمار میآید.
زولا فکر میکرد بهترین وسیله برای نشان دادن اهمیت وراثت در زندگی موجودات بشری آن خواهد بود که همه قهرمانان این مجموعه داستانی از یک خانواده باشند (تروایا، 1377: 63) بدین ترتیب، معایب اخلاقی و رفتاری هر یک از افراد روشن و از طریق مجموعه ویژگیهای ارثی توجیه میشد.
باید گفت مجموعه عظیم کمدی بشری که کاملترین نقاشی ادبی از یک دوره تاریخی؛ یعنی توصیف تاریخ رسوم و عادات و خلقیات جامعه فرانسه در عهد سلطنت لویی فیلیپ است، به منظور اجرای همین نقشه به وجود آمد و بالزاک نیز برای وصول به عمق حقایق و نمایش انواع اختلافات، سلسله رمانهای خود را مربوط به یک رشته اعمال و یک دسته اشخاص معین نکرده است.
جنبههای افتراق و اشتراک آثار ناتورالیستی و رئالیستی در رمانهای «نانا» و «باباگوریو» وجه نمادین شخصیتهای داستانی الف ـ از ویژگیهای آثار ناتورالیستی، جنبه نمادین آدمهاست، اشخاص این آثار در عین عادی و معمولی بودن، هر یک معرف یک قشر معینی از جامعهانـد (چینیفروشان، بیتا، شماره، 807: 30) به عنوان مثال «نانا» که فاحشه مشهوری در دوران امپراتوری دوم است، آفتی است از نسل پرولتاریای در هم شکسته که انتقام طبقه خود را از مردان طبقه حاکم میگیرد.