خلاصة:
در حیطهء علم النفس فلسفهء اسلامی،حس مشترک به عنوان قوهای ادراکی مطرحشده است که مفاهیم حسی،مفاهیم جعلی،و مفاهیم شهودی را ادراک میکند.این مقاله،در دو حوزهء وجود شناختی و معرفت شناختی،به بررسی حس مشترک پرداخته است.فلاسفهء مسلمان از دورهء ابن سینا با طرح مسئلهء وحدت نفس و تنزل وجودی قوای نفس به حوزهء مفهوم و اسم،به نوعی تقلیلگرایی وجود شناختی در باب حس مشترک جهت مییابند.در بستر معرفت شناختی،در این مقاله،ابتدا ادراکات حس مشترک به لحاظ حصولی و حضوری بودن بررسی،و سپس با طرح مسئله نمای مطابقت در حکمت سینوی،نگاه ویژهء ابن سینا به این مسئله تبیین شده است.در نهایت،با طرح نظریهء حرکت جوهری از دید ابن سینا(و اقتران با نگاه معرفتی ویژهای که ابن سینا به حس مشترک دارد)،چالش فقدان محوریت اطلاقی معرفت از دیدگاه وی تا حدودی مرتفع شده است. حاصل این اقتران،گونهای از معرفتشناسی خواهد بود که معرفتشناسی تشکیکی نامیده شده است.
ملخص الجهاز:
"در حیطهء علم النفس فلسفهء اسلامی،حس مشترک به عنوان قوهای ادراکی مطرحشده است که
وجود شناختی و معرفت شناختی،به بررسی حس مشترک پرداخته است.
نمای مطابقت در حکمت سینوی،نگاه ویژهء ابن سینا به این مسئله تبیین شده است.
ابن سینا نسبت به حس مشترک وجود دارد،در حوزهء معرفتی،واکاوی رویکرد خاص او
قوت نفسانی را گویند و این حس باطن نیز پنج است؛یکی حس مشترک است و به
این عدم مطابقت میتواند معلول چند عامل باشد:یا به این علت است که اساسا محاکی خارجی ندارد و در واقع،جعل صد در صد نفس است؛یا دارای
براساس این مبانی،طبیعی است که نفسشناسی فلسفهء صدرایی نیز به سمت بساطت فاعلی و قابلی نفس انسانی،و در واقع،وجود شناختی قوای نفس
بهسمت تقلیل قوای نفس است که ظاهرا معقولترین رهیافت در این مسئله میباشد.
ابن سینا و تأثیر آن در مکاتب بعدی مخصوصا ملا صدرا پرداخته است.
معرفت شناختی،لازم است ابتدا در ادراکات این قوهء به جهت حصولی یا حضوری بودن
تأثیر حس مشترک در فلسفهء ذهن ابن سینا را میتوان از چند جنبه مورد بررسی قرار داد
ادراکات حضوری و اشراقی که ابن سینا آنها را مفاهیم نزولی از عالم غیب میخواند
آنها،حس مشترک نمیتواند خود را با آنها مطابق سازد؛در نتیجه،ناگزیر است صور
تحصیل صور شهودی از عالم غیب و مثال منفصل است که به واسطهء معرفت شهودی و
در مقالهء حاضر،حس مشترک به عنوان یکی از قوای ادراکی نفس در دو حوزهء وجودی و
سایر قوا اثبات میگردد؟آیا میتوان اثبات نمود که محتمل است شخص حس مشترک خود را از دست"