خلاصة:
زمینه: دو پدیده اصول اخلاقی و مسوولیتهای اجتماعی در نهاد فرد و سازمان به امانت گذارده شده است و بازتابی از مظهر موجودیت آنها است. گذشته از این، گروههای ذی نفع خارجی هم می توانند بر استانداردها یا معیارهایی که اصول اخلاقی و مسوولیتهای اجتماعی نامیده می شوند، اثر بگذارند. اخلاق کسب و کار و مسوولیت اجتماعی بنگاه از جمله مباحثی است که امروزه سازمانها جهت رعایت حقوق اقشار جامعه، محیط و طبیعت بایستی مدنظر داشته باشند. هدف این مقاله بررسی نقش اخلاق کسب و کار بر مسوولیت اجتماعی بنگاه از دیدگاه تولیدکنندگان در صنعت قطعه سازی خودرو استان آذربایجان شرقی است.
روش کار: در این مقاله ابتدا مروری بر ادبیات موجود در زمینه اخلاق کسب و کار و مسوولیت اجتماعی بنگاه شده است. سپس برای بررسی تاثیر اخلاق کسب و کار بر مسوولیت اجتماعی بنگاه از یک مطالعه میدانی بهره گیری شده است. جامعه آماری این تحقیق روسای 175 شرکت قطعه ساز عضو انجمن قطعه سازان خودرو تبریز می باشد که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 50 نفر به عنوان حجم نمونه آماری مشخص گردیده اند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که روایی پرسشنامه ها به صورت صوری و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی به دست آمده است. برای آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
نتیجه گیری: نتیجه بررسیها نشان می دهد که اخلاق کسب و کار بر مسوولیت اجتماعی بنگاه تاثیر دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که جهت ارتقای مسوولیت اجتماعی بنگاهها، اخلاق کسب و کار در سازمانها تقویت گردد.
ملخص الجهاز:
"هدف این مقاله بررسی نقش اخلاق کسب و کار بر مسؤولیت اجتماعی بنگاه از دیدگاه تولیدکنندگان در صنعت قطعهسازی خودرو استان آذربایجان شرقی است.
اخلاق و مسؤولیت اجتماعی که میتوان آنها را بایدها و نبایدها ارزشی-فلسفی و ملاک و معیار سنجش درستی و نادرستی رفتار نسبت به خود،دیگران و جامعه تعریف کرد،از مباحثی است که در یکی دو دهه اخیر مورد توجه دانشمندان و علمای مدیریت در جهان قرار گرفته و مقالات و کتابهای زیادی در این رابطه به رشته تحریر درآمدهاند2.
پرسشنامه اول برای سنجش اخلاق کسب و کار و پرسشنامۀ دوم برای سنجش ابعاد مسؤولیت اجتماعی بنگاه استفاده شده است.
به عبارت دیگر،میتوان در سطح (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطمینان 95%ادعا نمود که اخلاق کسب و کار بر ابعاد شرایط محیط کار،محیط زیست،رفتار کسب و کار،جامعه و اجتماع محلی و راهبری شرکت مسؤولیت اجتماعی سازمان تأثیر دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری بهطور کلی،نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که: 1-اخلاق کسب و کار بر بعد شرایط محیط کار مسؤولیت اجتماعی سازمان تأثیر دارد؛ 2-اخلاق کسب و کار بر بعد محیط زیست مسؤولیت اجتماعی سازمان تأثیر دارد؛ 3-اخلاق کسب و کار بر بعد رفتار کسب و کار مسؤولیت اجتماعی سازمان تأثیر دارد؛ 4-اخلاق کسب و کار بر بعد جامعه و اجتماع محلی مسؤولیت اجتماعی سازمان تأثیر دارد؛ 5-اخلاق کسب و کار بر بعد راهبردی شرکت مسؤولیت اجتماعی سازمان تأثیر دارد؛ بنابراین از دیدگاه تولیدکنندگان در صنعت قطعهسازی خودرو در استان آذربایجان شرقی،اخلاق کسب و کار بر مسؤولیت اجتماعی بنگاه تأثیرگذار است."