خلاصة:
در قرن هفتم میلادی در زمان حکومت سلسله تانگ بر چین، در هنر نقاشی این سرزمین سبک خاصی از نقاشی به نام گل و پرنده شکل گرفت.هنرمندان مطرح در این زمینه،با رونق بخشیدن به نقاشی آن را به دورههای بعد یعنی سونگ،یوآن و مینگ انتقال دادند. دورهی یوآن در قرن 10 میلادی مصادف با حمله مغول به ایران و انتقال سنن نقاشی چینی به ایران شد.با حدود 6 قرن فاصلهی زمانی یعنی قرن 17 میلادی مصادف با 11 هجری شمسی در هنر ایران نوعی نقاشی به نام گل و مرغ پدیدار شد که دارای همان عناصر نقاشی چینی میباشد.این پژوهش با هدف بررسی وجود و میزان تاثیرپذیری گل و مرغ ایرانی از گل و پرنده چینی انجام شده و برمبنای بررسی تاریخی است که ضمن آن دورههای تاریخی پیدایش نقاشی در هر دو کشور بررسی شده است.سپس آثار مقایسه و وجوه تشابه و تفارق آنها بیان گردیده و بر این فرض استوار شده است که آثار چینی پیشزمینهای برای ایجاد آثار تک رنگ گل و مرغ بوده و ایده در کنار هم قرار گرفتن گل و پرنده از نقاشی چینی گرفته شده است.
ملخص الجهاز:
این پژوهش بر آن است تا نقاشیهای گل و پرنده چین و گل و مرغ ایرانی از تاریخ پیدایش و وجوه تشابه و افتراق آنها را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهد که آیا گل و مرغ ایران متأثر از گل و پرنده چینی است و این تاثیر در صورت وجود تا چه میزان میباشد؟ این پژوهش برپایه مطالعهای تاریخی-توصیفی بنا نهاده شده و ورود هنر چین بر ایران و تاثیر آن بر نقاشی ایرانی مورد بررسی قرار میگیرد.
از بین پنج رده ذکر شده از نقاشی چین،موضوع موردنظر این پژوهش نقاشیهای گل و پرنده چین میباشد که در دوران تانگ(816-709 م)به عنوان یک مکتب مستقل بروز کرد و در دوران سونگ(969-9721 م)به اوج رسید و سلسلههای یوآن و مینگ زمان تکامل و غنای آن بودند "در دوران تانگ،فقط تیائو کوانگ یین را به عنوان نقاش گلها و پرندگان میشناسیم.
آثار چینی از دورهی پیدایش آن یعنی تانگ و سپس سونگ و دورهی مینگ یعنی زمان ارتباط هنری ایران و چین میباشند و نمونههای نقاشی گل و مرغ ایران نیز مربوط به زمان پیدایش در دورهی صفوی و سپس زمان تکامل آن در دورهی زند و قاجار که نقاشی رو به غنا و کمال میرود انتخاب شدهاند.
بنابراین آنچه میتوان از آن به عنوان تاثیر هنر گل و پرنده چین بر گل و مرغ ایران دانست ایده اولیه در کنار هم قرارگیری گل و پرنده و روش رنگآمیزی آبمرکبی میباشد و پس از این مرحله گل و مرغ ایرانی کاملا متمایز از گل و پرنده چینی راه تکامل خود را تا دوره قاجار طی میکند.