ملخص الجهاز:
"مراحل کار خبری کار خبری شامل مراحل گوناگونی است که آن را در سه بخش کلی میتوان خلاصه نمود: 1-خبرگیری(جمعآوری اطلاعات و خبرنویسی) 2-خبرنگاری(تنظیم خبر و نگارش و پردازش) *شهلا بهرامی معاون مدیر اخبار خبرگزاری جمهوری اسلامی 3-خبر رسانی(انتشار و ارسال خبر) در مرحله خبرگیری،برای جمعآوری اطلاعات، مهمترین امر سوژهیابی است که برای یافتن یک سوژهء خبری بحث صفات خبر مطرح میشود.
اجزای خبر شامل موارد زیر است: 1-تیتر 2-لید 3-متن لید خبر باید با یکبار خواندن فهمیده شود و اگر فهمیدن لید احتیاج به دوبار خواندن داشت،نشانگر عدم مهارت خبرنگار است تیتر خبر متشکل از دو یا سه عنصر از مهمترین عناصر خبری موجود در اطلاعات است.
-تقسیم اطلاعات در بین جملات و پارگرافها برای نوشتن خبر اطلاعات باید براساس اولویتها تقسیم شود به گونهای که در هر پاراگراف نه ضعف اطلاعاتی داشته باشیم و نه تراکم،و این امر ربطی به طولانی بودن یا کوتاه بودن پاراگرافها ندارد.
«شیوههای اطلاع رسانی در نظامهای مختلف اطلاع رسانی جهانی» در بحث جایگاه خبر گفتیم:«موجود زنده»موجودی است که با محیط خود تبادل اطلاعات میکند به شرط (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنکه این تبادل آگاهانه و هدفدار باشد.
برای ارضاء و اقناع در غرب علم جدیدی را به عنوان "Persotion" بنا نهادهاند که همانا علم«اقناع نیاز مخاطب با پاسخ مؤثر است،نه پاسخ درست» در نظام اطلاع رسانی غرب«تحریف»در پاسخ مؤثر یک استراتژی است اما در نظام اطلاع رسانی اسلامی که براساس پاسخ درست بنا نهاده میشود و نه«پاسخ مؤثر» هدایت افکار عمومی و اقناع آن از طریق ارائه اطلاعات صحیح و درست به عنوان یک استراتژی مد نظر است."