خلاصة:
این مطالعه با هدف بررسی روابط بین اهداف تسلط،عملکردی گرایش-اجتناب،راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسئلهء ریاضی دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان کرمان انجام گرفت. دادهای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامههای هدف پیشرفت الیوت و چرچ و فرایندهای مطالعهء بیگز از 427 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی جمعآوری شد.نتایج نشان داد که اثر اهداف تسلط بر راهبردهای عمیق یادگیری مثبت و معنادار و بر راهبردهای سطحی یادگیری منفی و معنادار،اما بر توانایی حل مسئله ریاضی معنادار نمیباشد.همچنین،اثر اهداف عملکرد-گرایش بر راهبردهای عمیق و بر راهبردهای سطحی مثبت و معنادار و بر توانایی حل مسئلهء ریاضی معنادار نمیباشد.همچنین،اثر اهداف عملکرد-اجتناب بر راهبردهای سطحی مثبت و معنادار و بر راهبردهای عمیق و توانایی حل مسئلهء ریاضی معنادار نمیباشد.بنابراین،نتایج نشاندهندهء رابطهء قوی اهداف تسلط با راهبردهای عمیق یادگیری و توانایی حل مسئلهء ریاضی بالا و اهداف عملکرد گرایش-اجتناب رابطهء قوی با راهبردهای سطحی و توانایی حل مسئلهء ریاضی پائین میباشد.
ملخص الجهاز:
اهداف تکلیف(اهداف یادگیری یا تسلط)علاقۀ دانشآموز یا دانشجو بهتسلط بر مواد و مفاهیم،(1)- Kaplan & Maehr (2)- Nicholls (3)- Elliot & Dweck (4)- Niemivirta (5)- Was (6)- Printrich,Conley & Kempler (7)- Goal Orientation (8)- Goal Achievement (9)- Greene & et al (10)- Pajares,Brinter & Valiante (11)- Anthony Day,Radosevich,& Chasteen (12)- Task Goals & Ego Goals (13)- Wang,Biddle & Ellit (14)- Model (15)- Nelson (16)- Ames & Archer (17)- Mastery Goals & Performance Goals جستجوی چالشها و یادگیری بهخاطر خودیادگیری را نشان میدهند.
آنها مسیر شناختهشدهای را دنبال میکنند و تکالیف ساده را انجام میدهند و اغلب تمایل(1)- Schmidt (2)- Roebken (3)- Chan & Lai (4)- Lai,Chan & Wong (5)- Barron,Baranik & Finney (6)- Lawson (7)- Buehl (8)- McGregor & Elliot (9)- Dowson & McInerney (10)- Levy-Tossman & Avi Assor (11)- Middleton & Midgle (12)- Performance Approach-Avoidance (13)- Guan (14)- Elliot & Moller &%03704VTMG037G% بهنشاندادن کار خود بهدیگران ندارد(اسوینیکی1،2005؛گوآن،2004؛لوی توسمان و آوی آسور،2006؛آنتونی دی و همکاران،2003؛پینتریچ و همکاران،2003؛الیوت و مولر،2003).
(1)- Adjusted Goodness of Fit Index (2)- Normed Fit Index (3)- Non-Normed Fit Index (4)- Comparative Fit Index (5)- Muller (6)- Weston & Gore Je (7)- Root Mean Square Error of Approximation نمودار 1-نتایج تحلیل اثرات مستقیم (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 2-اثرات مستقیم متغیرها بر همدیگر در مدل کلی تحلیل مسیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) حث و نتیجهگیری این مطالعه با هدف تحلیل روابط بین اهداف پیشرفت،راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسئلۀریاضی دانشجویان انجام گرفت و فرض شده است که اهداف پیشرفت مختلفی که دانشجویان دارند اثرمستقیمی روی راهبردهای یادگیری و اثر غیرمستقیمی بر توانایی حل مسئلۀ ریاضی دانشجویان از طریقراهبردهای یادگیری دارند.