ملخص الجهاز:
"در همینباره برخی کارشناسان با تایید تأثیر گرایشهای سیاسی در بروز این اختلافها،به انتقاد از رفتار سیاسی جناح دوم خرداد برخاستند؛دکتر سید طه هاشمی مدیرمسوول روزنامه محافظهکار انتخاب و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی از تکرار رفتار احساسی و سیاسی از سوی نمایندگان اصلاحطلب انتقاد میکند و میگوید که اصلاحطلبان در تصویب قوانین،بیش از منافع و نیازهای مردم،به فضای سیاسی و بهره سیاسی خود توجه داشتهاند: "دوستان ما بیشتر در فضای احساسی قانون تصویب میکنند و چون طرف مقابل هم احساسات دارد،عکس العمل نشان میدهد.
" دکتر سید طه هاشمی نیز قانونگذاری را در شان و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نمیداند و میگوید:"وظیفه مجمع کاملا در قانون آمده،یکی وظیفهاش حلاختلاف میان مجلس و شورای نگهبان است بدون اینکه شائبه قانونگذاری در آن باشد،یعنی مانند داور نظر شورای نگهبان یا مصوبه مجلس را به مصلحت تطبیق دهد و بعد نظری دهد که مصوبه مجلس یا نظر شورای نگهبان را تایید کند اما (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر سید طه هاشمی اینکه بگوید نه این و نه آن،چنین چیزی نمیتواند در جایگاه و شان مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد مگر اینکه بازنگری در وظایف و اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود.
" در این میان،اگر قرار باشد که اختیارات و وظیفه قانونگذاری مجلس از سوی دو نهاد مقتدر تحدید شود و نمایندگان پس از ابراز عقیده با مجازات حبس روبهرو شوند و حتی امضای یک بیانیه سیاسی، بتواند امکان رد نامزدی آنان برای دورههای بعد را فراهم سازد،آنگاه این پرسش پدید میآید که آیا چنین مجلسی میتواند به عنوان نماد مردمسالاری و جمهوریت نظام عمل کند و آیا میتواند آنگونه که معمار کبیر انقلاب اسلامی گفته در راس امور قرار گیرد؟ دکتر احمدی در پاسخ به این پرسش میگوید: "اگر معنای جمهوریت نظام،پارلمانتاریسم و آرای مردم باشد،این چالشهایی که با مجلس میشود در واقع چالش با جمهوریت و آرای مردم است."