خلاصة:
بررسی نظریهها و اندیشههای اقتصادی در اعصار مختلف بیانگر مرزبندی بین نقش دولت و بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی است. جدال مذکور هرگز شکل روشنی به خود نگرفته و در هر عصر با توجه به مقتضیات زمان،کفه ترازو به نفع یکی و به زیان دیگری سنگینی نموده است و به نظر میرسد هیچگاه ترکیب مطلوب دولت و بازار پیدا نشده است. مخلص کلام آنکه میزان نقش و دخالت در فعالیتهای اقتصادی در شرایط زمانی مختلف شکل متفاوتی به خود گرفته و همواره در مورد حد و مرز دخالت و یا عدم دخالت در فعالیتهای مختلف نظرات گوناگونی وجود داشته است. مطالعه میزان دخالت دولت در فعالیتهای اقتصادی در ایران بیانگر این واقعیت است که دولت همواره در فعالیتهای اقتصادی نقش جدی و گستردهای داشته است.میزان تصدی دولت در بنگاههای اقتصادی در سالهای قبل از انقلاب قابل 2Lتوجه است.بعد از پیروزی انقلاب سهم دولت در ارزش افزوده تولیدات کارخانهای متعاقب ملی شدن تعداد قابل توجهی از صنایع باز هم افزایش یافت،مجموعه این عوامل به همراه پایان یافتن جنگ تحمیلی و آغاز دوران بازسازی اقتصادی و نیز تحولات بینالمللی موجب گردید که موضوع خصوصیسازی و واگذاری سهام شرکتهای دولتی و وابسته به دولت در دستور برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور قرار گیرد.سپس در برنامههای بعدی مورد پیگیری قرار گیرد.عدم بیان صریح خصوصیسازی،عدم وجود قانون روشن و مشخص در این مورد و شروع عملیات واگذاری توسط ارگانهای مختلف بدون وجود نقش هماهنگکننده در کشور،نبود ادبیات لازم در این زمینه و عدم مطالعه کافی موضوع توسط ارگانهای ذیربط و عدم باور مسؤولین دستگاههای اجرایی و امتناع دولت از کوچک کردن دایره فعالیتهایش از جمله چالشهای این بحث است.
ملخص الجهاز:
"چالشهای خصوصیسازی در ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) حمید مرتضوی1 آنهایی که خصوصیسازی را تشویق میکنند،معتقدند مدیریت دولتی به علت اعمال نفوذ گروههای صاحب قدرت سیاسی در توزیع درآمد و گردش سرمایه و دخالتهای بوروکراتیک قادر نیست از منابع اقتصادی جامعه استفاده کند و موجب اتلاف منابع میشود و توسعه اقتصادی را به تعویق میاندازد اشاره: بررسی نظریهها و اندیشههای اقتصادی در اعصار مختلف بیانگر مرزبندی بین نقش دولت و بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی است.
در فرهنگ اقتصادی جدید پال گریو اهداف خصوصیسازی به شرح زیر بیان شده است: "خصوصیسازی میتواند اهداف گوناگون داشته باشند که مهمترین آنها از این قرارند: بهبود عملکرد اقتصادی داراییها یا وظایف خدماتی،غیر سیاسی کردن تصمیمات اقتصادی، افزایش بودجه عملیاتی از طریق فروش مجوزها، کاهش هزینههای عملیاتی،مالیاتها و به کارگیری مطلوب ملزومات موجود،کاهش قدرت اتحادیهها در بخش دولتی،ترغیب سرمایهداری از طریق مالکیت وسیع داراییها توسط بخش خصوصی."