ملخص الجهاز:
"پاداش نیکو دادن به مؤمنان شایسته،ازسوی زمامدار مؤمن دادگر،نشانۀ آن استکه فضای جامعه را عطر دلانگیز ایمان ومعنویت و اطاعت الهی و کارهای نیک پرکرده است و از این رهگذر،مؤمنان تشویقواقعی میشوند،چه اطاعت خدای تعالی ورسول گرامی او،رحمت الهی را در پیدارد16و پاداش نیکو،پرتوی از رحمتبیکران اوست و رحمت دیگر خداوند آنکه،تکلیف سنگین بر دوش آنان نمینهد.
آنچه در این آیه آمده است،بعید نیستکه کنایه از هدایت الهی و توجه خداوند بهذو القرنین در برنامهها و تلاشهایش باشد واین منزلتی است والا برای او،همچنانکهآیه{/«قلنا یا ذا القرنین»/}اشاره به این معنیداشت.
»/}(کهف،94) [آن گروه]به او گفتند:ای ذو القرنینیأجوج و مأجوج در این سرزمین فسادمیکنند،آیا ممکن است ما هزینهای برایتو قرار دهیم که میان ما و آنها سدیمانعی ایجاد کنی؟ اهمیت شناخت دادگر و ستمگر در هرزمان،سکوت نکردن در مقابل ظلم و ستمو ارزش دادخواهی،یکپارچگی و وحدتدادخواهان و دادگری زمامدار و حکومت ونیز اهمیت سفر به میان مردم ستمدیده وشنیدن درد دل آنان بهطور مستقیم،حضورفرمانروای خردمند در میان مردمی که ازنظر فرهنگی و علمی عقب ماندهاند،ازنکتههایی است که میتوان دریافت.
»/} (کهف،98) [آنگاه ذو القرنین]گفت:این از رحمتپروردگار من است،اما هنگامی که وعدهپروردگارم فرا رسد آن را درهم میکوبدو وعده پروردگارم حق است.
ذو القرنین بیآنکهبه ساخت چنانسدی،مباهات کند و به خود ببالد و یا منتیبر مردم بگذارد،با نهایت ادب گفت:این سداز حرمت پروردگارم است.
به یاد روز رستاخیر بودن ارزش است واین حقیقت را در جان استوار کردن ارزشوالاتر و خدای تعالی این حقیقت را از زبانذو القرنین به وسیله امین وحی بر قلبنورانی پیامبر اکرم(ص)در صحیفۀنور(قرآن کریم)بیان فرمود،تا نور طریقانسانیت در همه زمانها و مکانها باشد."