خلاصة:
ساختار جمعیت دانشجوی دانشگاههای کشور در سالهای اخیر بدنبال تحقق اهداف انقلاب اسلامی دگرگون شده و در نتیجه،ساختار کیفی سیستم آموزش عالی کشور نیز تغییر یافته است.در این بررسی سعی خواهیم شد که بعضی از عوامل مؤثر این روند،نظیر اثرات وضعیت تحصیلات دبیرستانی،نوع پذیرش در دانشگاه خصوصیات فردی و شخصیتی دانشجویان را مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
"جدول 2-ارتباط نوع پذیرش در دانشگاه با موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) 77/1 درصد نمونه مورد بررسی نوع پذیرش خود را آزاد اظهار داشتهاند 64/4 درصد این میزان جزو دانشجویان موفق و 03/6 درصد بقیه جزو دانشجویان ناموفق بودهاند.
جدول 5-میزان علاقهمندی دانشجو به رشته تحصیلی خود و ارتباط آن با موفقیت یا عدم موفقیت در تحصیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) 73/7 درصد کل نمونه(833 نفر)از دانشجویان در سطح زیاد معتقد به وجود این رابطه بودهاند.
در خصوص وجود رابطه بین دو متغیر مذکور به لحاظ اینکه 121/71-(2)2 X محاسبه شده بزرگتر از از 31/72-(0/10 و 4)2 X جدول است مدرک کافی برای رد فرضیه صفر داریم،لذا فرضیه صفر رد و اصلی قبول میشود یعنی با 99 درصد اطمینان میتوان به وجود رابطه معنیدار بین این دو متغیر اطمینان داشت و به عبارت دیگر میزان امیدواری دانشجو برای اتمام مطلوب تحصیلات خود روی وضعیت تحصیلی تأثیر میگذارد و شدت این رابطه با توجه به معیار V کریمرز که 0/63 میباشد،همبستگی متوسط بین رابطه دو متغیر را نشان میدهد.
لذا فرضیه صفر رد و اصلی قبول میشود و میتوان با ضریب اعتمادی برابر 99 درصد به وجود رابطه معنیدار بین دو متغیر فوق اطمینان داشت پس میزان علاقه دانشجو برای ادامه تحصیل روی وضعیت تحصیلی او تأثیر میگذارد و شدت رابطه موجود با توجه به معیار همبستگی V کریمرز برابر 0/62 میباشد که از لحاظ آماری یک همبستگی در حد ضعیف را بین دو متغیر نشان میدهد."