خلاصة:
موانع تحقق عدالت جهانی از دیدگاه امام خمینی قدس سره،در سه بخش موانع فرهنگی،سیاسی و اقتصادی،در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.در بخش فردی-فرهنگی،عدم تحقق عدالت فردی- نفسانی،جهل و ناآگاهی،جداسازی رابطه عدالت و معنویت و روحیه ظلمپذیری ملتها در برابر ظالمان جهانی؛در بخش سیاسی،توزیع نابرابرقدرت و جدایی اخلاق و سیاست؛در بخش اقتصادی،حاکمیت معیارهای سرمایهداری،از موانع ایجاد عدالت جهانی هستند.به تناسب، راهکارهای رسیده به عدالت مطلوب جهانی از دیدگاه امام خمینی قدس سره، در سه بخش راهکارهای فردی-فرهنگی(تحول فردی و اجتماعی)، راهکارهای سیاسی(تعدیل قدرت)و راهکارهای اقتصادی(اعتلای معنوی انسانها در کنار ترقی مادی،توزیع عادلانه ثروت و استقلال اقتصادی)،دستهبندی شده است.
Barriers hindering the implementation of global justice from Imam Khomeini’s viewpoint have been studied in three sections: cultural, political and economic barriers. Individual-cultural section includes lack of individualpersonal justice, ignorance, separation of justice and spirituality and the mentality of yielding to oppression by nations, political section includes disproportionate distribution of power and separation of ethics and politics, economic section includes domination of capitalistic standards as barriers hindering the implementation of global justice. Solutions to achieve desirable global justice in Imam Khomeini’s thought have been categorized in three sections; individual-cultural section (individual and social transformation), political section (adjustment of power) and economic section (spiritual growth along with material growth, fair distribution of wealth and economic independence).
ملخص الجهاز:
به تناسب، راهکارهای رسیده به عدالت مطلوب جهانی از دیدگاه امام خمینی قدس سره، در سه بخش راهکارهای فردی-فرهنگی(تحول فردی و اجتماعی)، راهکارهای سیاسی(تعدیل قدرت)و راهکارهای اقتصادی(اعتلای معنوی انسانها در کنار ترقی مادی،توزیع عادلانه ثروت و استقلال اقتصادی)،دستهبندی شده است.
امام خمینی قدس سره شرط حاکمیت و قدرت برتر را برخورداری از علم و عدالت دانستهاند و آن را چه در بعد داخلی و چه در بعد بینالمللی لحاظ میدارند؛چنانکه میفرمایند: حاکمی که میخواهد به وسیله تشکیلات دولت و قدرت آمرانهای که دارد هدفهای عالی اسلام را عملی کند،همان هدفهایی را که امام علیه السلام شرح داد، بایستی همان خصال ضروری را که سابقا اشاره کردیم داشته باشد؛یعنی عالم به قانون و عادل باشد.
3. راهکارهای اقتصادی(تحول اقتصادی) امام خمینی قدس سره براساس مبانی فلسفی و دیدگاه اقتصادی خود،هدف غایی نظام اقتصادی را تهذیب نفس،معنویات و اخلاق دانسته و نظام اقتصادی را وسیله و ابزاری برای دستیابی به این امر میدانند و میفرمایند: اقتصاد هدف نیست،بلکه وسیلهای برای نیل به هدفی بالاتر و والاتر،یعنی فرهنگ اسلامی است.
(امام خمینی،3731:013) نتیجه درست است که بحث از اجرای عدالت در سطح جهانی،در ابتدای امر،تا حد زیادی به صورت بحثی آرمانی جلوه میکند و نیز سیستم عینی نظام و روابط بینالملل،در سطح جهانی سازوکارهای خاص خودش را دارد،اما با واکاوی دقیق نظرات امام خمینی قدس سره،درمییابیم که آنچه در دیدگاه ایشان اهمیت دارد،بحث از تغییر و تحول و به عبارتی دقیقتر،بحث از ایجاد جامعه عادلانه جهانی است که پروسهای زمانمند و دارای مراحل مختلف است.
موانع سیاسی تحقق عدالت جهانی عبارت بودند از:نحوه توزیع نابرابر قدرت به همراه نبود اخلاق و عقل سلیم انسانی-الهی که سبب ایجاد تفکر سلطه و اقتدارگرایی مستکبرانه در سطحی گسترده شده است.