خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق، بررسی سهم عوامل انگیزشی خودکارآمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف در میزان استفاده از راهبرد های شناختی و فراشناختی در فرایند یادگیری بود. به این منظور 362 دانش آموز دبیرستانی از دبیرستانهای نظری شهر بوشهر به شیوه خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در جریان پژوهش از مقیاس راهبردهای شناختی و فراشناختی پینتریچ و دگروت (2001) و مقیاس گرین (2004) برای سنجش عوامل انگیزشی مورد مطالعه، استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل رگرسیون، نشان داد که عامل خودکارآمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف، قدرت پیش بینی راهبردهای شناختی و فراشناختی را دارند. عامل خودکارآمدی قدرت پیش بینی اهداف تسلط و سودمندی تکالیف و متغیر سودمندی تکالیف نیز قدرت پیش بینی اهداف تسلط را دارا بود. همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داده شد که خودکارآمدی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق تاثیر بر اهداف تسلط و سودمندی تکالیف بر راهبردهای شناختی و فراشناختی تاثیر می گذارد. همچنین از طریق تاثیر بر راهبردهای شناختی و فراشناختی می تواند پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کند. به این ترتیب، نتیجه گرفته شد که خودکار آمدی اثرگذارترین عامل انگیزشی بوده و راهبردهای شناختی و فراشناختی به عنوان عامل میانجی گر، واسطه بین عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی است.
ملخص الجهاز:
"sniggoC & osruD اهداف تسلط و سودمندی تکالیف از دید دانشآموزان،استفاده از راهبردهای شناختی وفراشناختی را تحت تأثیر قرار میدهند.
اهداف تحقیق: هدف اصلی از اجرای این تحقیق،بررسی تأثیر عوامل انگیزشی بر میزان استفاده ازراهبردهای شناختی و فراشناختی در فرایند یادگیری است.
شایان ذکر است کهمتغیر اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف،در تبیین راهبردهای شناختی سهم بیشتریدارند و خودکارآمدی سهم کمتری را در این مورد ایفا میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1:مدل ساختاری(تحلیل مسیر)بین متغیرهای پیشبین(خودکارآمدی،اهداف تسلط،سودمندیتکالیف)و متغیرهای ملاک(راهبردهای شناختی و فراشناختی)و پیشرفت تحصیلی براساس الگوی تحلیل مسیر مذکور،بهطور خلاصه میتوان گفت که خودکارآمدی براهداف تسلط و سودمندی تکالیف تأثیر داشته و از طریق تأثیر بر این متغیرها راهبردهایشناختی و فراشناختی و پیشرفت تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهد.
بحث و نتیجهگیری: سه عامل انگیزشی سودمندی ادراک شدۀ تکلیف درسی،خودکارآمدی و اهداف تسلط دراین تحقیق در نقش متغیرهای پیشبین بوده و راهبردهای شناختی و فراشناختی نیز به عنوانمتغیرهای ملاک مطرح بودند.
براساس الگوی تحلیل مسیر ارائهشده میتوان استنباط کرد که از بین عوامل انگیزشیمطالعهشده،عامل خودکارآمدی تنها متغیر پیشبینی اشت که بر راهبردهای شناختی وفراشناختی و حتی پیشرفت تحصیلی تأثیر مستقیم دارد.
ناگفته نماند که این عامل بهطور غیرمستقیم نیز از طریق تأثیر بردو عامل انگیزشی یعنی اهداف تسلط و سودمندی ادراک شدۀتکالیف،بر راهبردهای شناختی و فراشناختی تأثیر میگذارد.
hsarehT &%02008VRMG020G% منابع {E fo lanruoJ,noitavitom tneduts dna,serutcarts,slaog moorssalc.
R,relliM 33-9,16,weiveR ygolohcysP lanoitacudE,noitaluger-fles dna ,gniulaV tnedutS no tcapmI:ytiliba deviecrep dna slaoG.
P,hcirtniP fo lanruoJ,ecnamrofreP cimedaca moorssalC fo stenopmoc gninrael 40-33,82,ygolohcysP lanoitacudE noitaluger-fleS dna noitatneiro laog tnedutS.
P,hcirtniP lanoitacudE fo lanruoJ,stxetnoc gnihcaet dna gninraeL ni noitavitom 686-667,95,ygolohcysP ."