خلاصة:
نیاز به روابط عمومی در کتابخانه های دانشگاهی اغلب ناشناخته مانده است. این مقاله به تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از مصاحبه با سیزده تن از مدیران کتابخانه ها درباره روابط عمومی می پردازد. با اینکه اغلب مصاحبه شوندگان به اهمیت روابط عمومی قوی اعتقاد دارند، بسیاری از آنها ایجاد واحد روابط عمومی را به طور جدی و سازماندهی شده پیگیری نکرده اند.
ملخص الجهاز:
"مقالۀ فورد مرتبا از سوی دیگر مقالهها درزمینۀ روابط عمومی مورد استناد قرار میگیرد و با اینکه دادههای پژوهشی آن مربوط بهپانزده سال پیش است،همچنان به عنوان یکی از معدود مقالات مهم در این زمینه باقیمانده است.
از مدیران کتابخانهها سؤال شد که چهکسی در کتابخانه دانشگاه آنان مسئولیت روابطعمومی را برعهده دارد و این فرد چه آموزشهایی را در زمینه روابط عمومی دیدهاست.
با اینکه شیوۀ مصاحبه،اطلاعات مفیدی را در موردشناخت مدیران از تاثیر روابط عمومی بر رشد آگاهیرسانی و استفاده از کتابخانه وهمچنین تامین بودجه گردآوری کرد،باید به این نکته نیز توجه داشت که دادههای کمیرا نمیتوان به عنوان شواهدی بر مؤثر بودن فعالیتهای روابط عمومی قلمداد کرد.
موزش روابط عمومی از همۀ مدیران کتابخانهها سؤال شد که اگر فرد خاصی به عنوان مسئول روابطعمومی وجود دارد آن شخص چه نوع آموزشی در این زمینه دیده است.
عکسالعمل مدیران در برابر پرسشی در مورد تاثیر روابط عمومی بر بودجه کتابخانه و همچنینافزایش جذب اعانات از خارج از کتابخانه نیز از موارد بررسی شده در این تحقیق بود.
آیا اعضای کتابخانه میدانند چه منابعی در کتابخانه موجود است؟چگونه میتوانند از این اطلاعات بهره ببرند؟دیدگاههای گروههای مختلف دانشگاهی و اعضای جامعه در مورد کتابخانه چیست؟همچنین شایسته است تاثیر ابزار ویژهای نظیر خبرنامهها،نشریات،بولتنهای منتشرشده به مناسبتهای ویژه و توان بالقوه ابزار الکترونیکی مانند پست الکترونیکی و وبجهانی بر روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد.
در پایان باید گفت که این تحقیق دیدگاه و افکار رؤسای کتابخانهها را مورد پرسش وبررسی قرار داد و البته تحقیقات دیگر میتواند بر کارکنان کتابخانه مثل کتابداران مرجعیا کتابداران خدمات عمومی تاکید بیشتری داشته باشد."