خلاصة:
با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت کاربردی در زندگی روزانه ی دانش آموزان و به ویژه کودکان، مقاله ی حاضر به لزوم آموزش مهار ت های اجتماعی به عنوان یکی از جنبه های یادگیری کاربردی در مدارس پرداخته و ضمن آشنایی خواننده با مفهوم مهار تهای اجتماعی، علل نقص در مهار تها راتوضیح داده است. به علاوه،رویکردی نو و کاربردی در آموزش مهار تهای اجتماعی ارائه می دهد.
ملخص الجهاز:
"آموزشمهارتهایاجتماعیرویکردی نو (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده {IBبا توجه به اهمیت تعلیم و تربیت کاربردی درزندگی روزانهی دانشآموزان و به ویژه کودکان،مقالهی حاضر به لزوم آموزش مهارتهای اجتماعیبه عنوان یکی از جنبههای یادگیری کاربردی درمدارس پرداخته و ضمن آشنایی خواننده با مفهوممهارتهای اجتماعی،علل نقص در مهارتهارا توضیح داده است.
چرا که بررسیهای متعدد نشان میدهند،کمبود مهارتهایاجتماعی: *تأثیر منفی بر کارکرد تحصیلی دانشآموزان دارد]6002,ttoillE& yaR[ ؛ *در روابط بین فردی و حوزههای رفتاری-عاطفی مشکل ایجادمیکند]8002,ellehciM& ydnaR[ ؛ *مشکلات یادگیری کودک را تشدید میکند،مانع پیشرفتاو میشود و سرانجام به عواقب نامطلوب در دوران تحصیل اومیانجامد.
*سازگاری دانشآموزان را کاهش میدهد و آنها را با ناتوانی درتمامی امور مواجه میسازد]7002,relliF& ttayH[ ؛ *در دانشآموزانی که قادر به انجام خواستههای کلاسینیستند،احساس دردناکی از بیکفایتی،اضطراب،کاهشانگیزش و ناسازگاریهای رفتاری به وجود میآورد]8002,regnirraB& eniveL[ .
رویکرد جدید در تدریس مهارتهای اجتماعی روشهای تدریس مهارتهای اجتماعی زیر عنوان سه رویکردنظری دستهبندی میشوند(شرطیسازی عامل،یادگیری اجتماعی،و شناختی-رفتاری)که از لحاظ تمرکز درمانی(برای مثال،تفکرکودکان،مهارتهای حل مسئله و رفتار کودکان)و فعالیتهایمربوط به شیوههای درمان(برای مثال،الگودهی و تقویت رفتارهایمناسب)متفاوت هستند.
رویکرد کلاس پذیرا(پاسخ ده)،نمونهای از رویکرد کلی پیشگیریجامع مدرسه و مداخلهای است که ساختار مهارتهای اجتماعی،توانمندسازی تحصیلی و حمایت اجتماعی را یکپارچه میکند.
اینرویکرد آموزشی،تدریس مهارتهای تحصیلی و اجتماعی را به عنوانقسمتی از زندگی روزانه در مدرسه و به صورت منسجم در نظر میگیردو شامل شش بخش به این شرح است:ملاقات صبحگاهی؛سازمانکلاس؛قوانین و نتایج منطقی؛اکتشاف هدایت شده؛فرصت انتخابتحصیلی؛ارزیابی؛گزارشدهی.
نتیجهگیری رویکرد کلاس پذیرا راهی برای تدریس با تأکید بر رشد اجتماعی،عاطفی و تحصیلی در مدرسه است و شامل راهبردهای عملی برایتوانمندسازی کودکان در حوزههای عاطفی و اجتماعی است."