خلاصة:
هدف: هدف مقاله حاضر کشف روابط بین ویژگی های عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی می باشد. روش: روش پژوهش پیمایشی است و از 4 نوع پرسشنامه (بررسی وضعیت کتابخانه، بررسی ویژگی های مدیر، دبیر، و کتابدار) استفاده شده است. جامعه پژوهش، مدارس متوسطه دخترانه مناطق 6 (نماینده مناطق مطلوب) و 15 (نماینده مناطق نامطلوب) آموزشی تهران است. داده های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شده اند. یافته ها: بین هیچ یک از ویژگی های مورد بررسی مدیران جامعه با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه معنیداری وجود ندارد. بین میزان رضایت کتابدار از کتابخانه مدرسه خود و همچنین بین گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت کتابداری توسط کتابدار با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. بین روش تدریس دبیران نیز با وضعیت کتابخانه مدرسه رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"تحقیق حاضر سعی بر آن دارد که عالوه بر تعیین رابطه موجود بین وضعیت کتابخانه آموزشگاهی و سطح آموزشی مدارس،رابطه بین ویژگیهای سه عنصر مهم آموزشی مدرسه یعنی مدیر،دبیر،و کتابدار را با وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.
جهت بررسی روابط موجود بین ویژگیهای عناصر آموزشی(مدیر،کتابدار،و دبیر)با وضعیت کتابخانه مدرسه از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.
تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش کدامیک از ویژگیهای مدیران،به عنوان یکی از عناصر آموزشی مدرسه،در وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی نقش دارد؟ یافتههای پژوهش نشان داد 69/4 درصد مدیران جامعه مدرک کارشناسی و 30/6 درصد آنها مدرک بالاتر از کارشناسی دارند.
بهطور کلی نتایج آزمون در این بخش،حاکی از این است که از بین ویژگیهای نامبرده کتابداران مورد بررسی،تنها بین گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت کتابداری توسط کتابداران و میزان رضایت کتابداران از وضعیت فعلی کتابخانه مدرسه خود با وضعیت کتابخانه مدرسه،با سطح معنیداری 1% و به ترتیب ضریب همبستگی 0/456 و 0/564،ارتباط معناداری از لحاظ آماری وجود دارد.
کدامیک از ویژگیهای دبیران،به عنوان یکی از عناصر آموزشی مدرسه،در وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی نقش دارد؟ مدرک تحصیلی 100 درصد دبیران مورد مطالعه کارشناسی میباشد.
میتوان در سطح معنیداری 5%،و ضریب همبستگی 353% ادعا کرد که بین دو متغیر وضعیت کتابخانه مدرسه و نوع روش تدریس دبیران مدارس رابطه مستقیم و معناداری از لحاظ آماری وجود دارد.
با وجود اینکه دبیران جامعه مورد بررسی سابقه کار نسبتا بالایی دارند و مدرک تحصیلی همه آنها کارشناسی میباشد به علاوه میزان مطالعه نسبتا زیادی نیز در طول هفته دارند و همه آنها وجود کتابخانه در مدرسه را ضروری میدانند؛اما همانطور که قبلا نیز ذکر شد،تنها نوع روش تدریس دبیران با وضعیت کتابخانه مدرسه در ارتباط است."