خلاصة:
هدف: هدف عمده این پژوهش آگاهی از میزان مقاله های اخذ شده از پایاننامه های دفاع شده تحصیلات تکمیلی دوره دکتری دانشگاه تهران طی سال های 1380- 1384 در مجله های علمی/ تخصصی داخلی و خارجی در 6 پایگاه اطلاعاتی Irandoc، Magiran، SID ،Google scholar، ISI، وScopus می باشد. روش: برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی و از ابزار مشاهده استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از آن است بخش علوم پایه بیش ترین تعداد مقالات مستخرج (36/5) و علوم انسانی و اجتماعی کم ترین تعداد مقالات را داشته اند (01/2)، و در میان گروه های آموزشی گروه فیزیک بیشترین تعداد مقالات مستخرج (57/7) و زمین شناسی کم ترین تعداد مقالات را داشته اند (5/1)، و در میان رشته های آموزشی رشته میکروبیولوژی بیشترین تعداد متوسط مقالات را داشته است (5/11)، و گروه فیزیک بیشترین مقاله خارجی (28/7) و مدیریت دولتی و مبانی فلسفی آموزش و پرورش (0) کم ترین مقاله خارجی را داشته اند. همچنین زیست شناسی (66/2) بیشترین و ریاضی (25/0) کم ترین مقاله داخلی را دارند.
ملخص الجهاز:
"m. iradieh تاریخ دریافت:88/11/30 تاریخ پذیرش:79/6/9 چکیده {IBهدف:هدف عمده این پژوهش آگاهی از میزان مقالههای اخذشده از پایاننامههای دفاعشده تحصیلات تکمیلی دوره دکتری دانشگاه تهران طی سالهای 1380-1384 در مجلههای علمی/ تخصصی داخلی و خارجی در 6 پایگاه اطلاعاتی DIS,narigaM,codnarl,ISI ralohcs elgOOG , و supocS میباشد.
هدف پژوهش هدف عمده این پژوهش آگاهی از میزان مقالههای اخذ شده از پایاننامههای دفاع شده تحصیلات تکمیلی دوره دکتری دانشگاه تهران در مجلههای علمی- تخصصی داخلی و خارجی در 6 پایگاه اطلاعاتی DIS,narigaM,codnarI ،و ralohcS elgooG,supocS,ISI میباشد.
در هریک از پایگاههای اطلاعاتی مورد مطالعه کدام گروه آموزشی بیشترین تعداد مقالات را داشته است؟ تعاریف عملیاتی پایاننامه:مقاله یا رسالهای است برای دریافت درجه دانشگاهی به عنوان یکی از شرایط احراز درجه،که توسط فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به نگارش درمیآید.
در این پژوهش برای تمامی نمودارها از متوسط تعداد مقاله استفاده شده است؛ متوسط تعداد مقالات اینگونه بدست آمده است: متوسط تعداد مقالات تعداد کل پایاننامه/تعداد کل مقالات در این پژوهش،پایگاههای اطلاعاتی با نامهای اختصاری به شرح زیر ذکر شدهاند: noitamrofnI cifitneicS rof etutitsnI:ISI supocS:ocS ralohcS elgooG:SG مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران: codnarI بانک اطالعات نشریات کشور: narigaM پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی: DIS فرضیهها 1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسش 7 در هریک از پایگاههای اطلاعاتی خارجی و داخلی مورد مطالعه کدام گروه(های) آموزشی بیشترین تعداد مقالات را داشته است؟ نمودارهای شماره 11 و 12 مقالات خارجی و داخلی گروههای مختلف را باهم مقایسه کرده است."