خلاصة:
در این مقاله نتایج تحلیل عوامل ماده های مقیاس تجدید نظر شده باورهای خودکار آمدی ریاضی (MSES-R) روی نمونه ای از دانشجویان ایرانی ارائه شده است. تعداد نمونه 233 نفر متشکل از 25 دانشجوی دختر و 107 دانشجوی پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بوده اند که دروس ریاضی 1 و 2 و آمار را می گذراندند. نتایج تحلیل عوامل مقیاس یاد شده روی گروه نمونه چهار عامل اصلی را بدست داد که با نتایج تحلیلهای قبل در این زمینه همخوانی دارد و نشان دهنده روایی سازه این مقیاس است. همچنین بین مقیاس خودکارآمدی ریاضی و مقیاس کارآمدی شخصی عمومی (نظامی و همکاران) ضریب همبستگی 0.39 به دست آمد. ضریب اعتباری آلفای کرونباخ نیز برای کل مقیاس و خرده مقیاس ها محاسبه شد و همگی کاملا رضایت بخش بود.
ملخص الجهاز:
"آیا مقیاس تجدید نظرشده باورهای خودکارآمدی ریاضی یک سازۀ یک بعدی یا یکسازۀ چندبعدی است؟ *روش *جامعۀ آماری و روش نمونهگیری جامعۀ آماری این تحقیق را دانشجویان رشتههای کارشناسی سال تحصیلی 82-1381دانشگاه شهید چمران(اهواز)تشکیل میدادند.
*ابزار تحقیق ابزار سنجش در این تحقیق،برگردان فارسی«مقیاس تجدید نظرشده باورهای خودکارآمدیریاضی» (R-SESM) میباشد که توسط بتز و هاکت(1983)،برای ارزیابی خودکارآمدی ریاضدانشجویان دانشگاه تدوین شده است.
بتز و هاکت(1983)،ضرایب آلفایکرونباخ مقایس تجدید نظرشده باورهای خودکارآمدی ریاضی را برای خردهمقیاسهای«تکالیف»،«دروس»،«مسائل»و کل مقیاس به ترتیب 0/90،0/93،0/92،0/95 گزارش کردند.
همچنینشهنی ییلاق،رجبی،شکرکن و حقیقی(1382)،در یک بررسی روی 400 نفر از دانشآموزانمتوسطه ضریب اعتبار آلفای کرونباخ مقیاس باورهای خودکارآمدی ریاضی(فرم اصلی)را0/92 به دست آوردند.
کرانزلر و پاژره(1997)،با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخشمتعامد به سه عامل دست یافتند(تکالیف ریاضی،دروس ریاضی و مسائل ریاضی)افزون بر اینها،آنها دریافتند که«مقیاس تجدید نظرشده باورهای خودکارآمدی ریاضی»یک مقیاس چندبعدی باورهای خودکارآمدی ریاضی است.
آنها بااستفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی به دو عامل متمایز،که بر روی هم 45/6 درصد واریانسمادههای پرسشنامه باورهای خودکارآمدی ریاضی(فرم اصلی)را تبیین میکند دست یافتند.
همچنین بستگی مقیاس خودکارآمدی ریاضی با مقیاس کارآمدی شخصی عمومی (0/39 -r,<p) نیز شاهدی بر روایی پرسشنامه بوده که با دیگر یافتههای تحقیقاتی در این زمینه(شهنی ییلاق و همکاران،1382)همراستا میباشد و بیانگر اعتبار ملاکی آن است.
بدین ترتیب«مقیاس تجدید نظرشده خودکارآمدی ریاضی» (R-SESM) به لحاظ اعتبار و رواییقابل استفاده برای مقاصد مربوط به ارزیابی افراد از کارآمدی ریاضی خود میباشد و ثبات واعتبار ملاکی و سازهای آن طبق یافتههای این تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد.
yduts noitadilav A:elacs ycaciffe-fles scitamehtam ehT."