خلاصة:
این پژوهش به بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و نشانه های مرضی دانش آموزان دبیرستانی می پردازد. نمونه، شامل دویست و چهل نفر دانش آموز (120 دختر و 120 پسر) پایه سوم دبیرستان شهر بابل بود که از طریق روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها مقیاس خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران، (1982 و فهرست تجدید نظر شده 90 نشانگانی (دراگاتیس و همکاران، (1976 را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان دادند که بین خودکارآمدی عمومی و نشانه های مرضی (شکایت های جسمانی، وسواس - بی اختیاری، حساسیت بین شخصی، افسردگی، اضطراب، خصومت، هراس، اندیشه پردازی پارانوئیدی و روان گسسته واری) همبستگی منفی وجود دارد و سطح پایین خودکارآمدی عمومی با سطح بالا نشانه های مرضی همراه است. همچنین در ادامه با استفاده از آزمون t گروه های مستقل مشخص شد که دو جنس در میزان خودکارآمدی عمومی با همدیگر تفاوت معنی داری ندارند. تلویحات کاربردی پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
"نتایج پژوهش نشان دادند که بین خودکارآمدی عمومی و نشانههای مرضی(شکایتهایجسمانی،وسواس-بیاختیاری،حساسیت بینشخصی،افسردگی،اضطراب،خصومت،هراس،اندیشهپردازی پارانوئیدی و روانگسستهواری)همبستگی منفی وجود دارد و سطح پایین خودکارآمدی عمومی با سطح بالا نشانههای مرضی همراهIB}(به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)دریافت مقاله:1385/6/5،تصویب نهایی:1385/10/17.
باقری یزدی و همکاران(1373)،مقیاس فوق را بر روی 400 نفر اجرا نمودند و نتایج حاصل از بررسی پایایی این مقیاسبا استفاده از روش بازآزمایی از 10%نمونه که با فاصله زمانی یک هفته پس از ارزیابی اولیهصورت گرفت،ضریب همبستگی بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون 0/97 بوده است،بررسی«اعتبار»مقیاس نشاندهنده بالا بودن کارایی و حساسیت آن بوده و نتایج به دست آمدهحاکی از آن است که این فهرست جهت اندازهگیری اختلالهای روانی آزمون مناسبی میباشد.
جدول 1-ضرایب همبستگی پیرسون بین مقیاس خودکارآمدی عمومی و زیرمقیاسهایفهرست تجدیدنظر شدۀ 90 نشانگانی (R-90 LCS) (به تصویر صفحه مراجعه شود)همه ضرایب در سطح 0/01< p معنادار هستند.
جدول 3-نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه دو گروه دختران و پسران در«مقیاس خودکارآمدی عمومی» (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری *این پژوهش به بررسی رابطۀ بین«خودکارآمدی عمومی»و«نشانههای مرضی»در نمونهای ازدانشآموزان دبیرستانی پرداخته است.
همۀ افراد در خلال زندگی روزمره،حالتهای غمگینی و افسردگی را تجربه میکنند،اما آنها در نحوۀ مقابله با این تجارب و احساس توانایی بالا داشتن در مقابله با چنیناندیشهپردازیها،با هم متفاوتند و داشتن احساس خودکارآمدی پایین در تمرین مهار اندیشهپردازیهای منفی،ممکن است به اختلالهای روانی متعدد منتهی شود.
gninoitcnuf dna tnempoleved evitingoc ni ycaciffe-fles deviecreP.
ygolohcysp evitisop fo koobdnaH ehT(dE) dna sredrosid yteixna fo smotpmys dna ycaciffe-fles neewteb spihsnoitaleR.
noitadilav dna noitcurtsnoC:elacs ycaciffe-fles ehT."