خلاصة:
این مطالعه آثار تصور قالبی دانشجویان دولتی در مورد دانشجویان آزاد و دولتی را بر شیوه اسناد رفتارهای مشاهده شده از دانشجویان دولتی و آزاد را بررسی کرده است. در این مطالعه، 80 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز (32 پسر و 48 دختر) به طور تصادفی به 4 موقعیت آزمایشی واگذار شدند. در هر موقعیت آزمایشی یک فرد فرضی، به روش همسان یا ناهمسان با تصور قالبی [دانشجوی دولتی با عملکرد تحصیلی قوی (همسان با تصور قالبی) یا ضعیف (ناهمسان با تصور قالبی) و دانشجوی آزاد با عملکرد تحصیلی قوی (ناهمسان با تصور قالبی) یا ضعیف (همسان با تصور قالبی)] به آزمودنیها معرفی شد. سپس از آنها خواسته شد تا اهمیت علل پایدار درونی، ناپایدار درونی، و بیرونی را در مورد رفتار فرد مورد نظر مشخص کنند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا)، آنووا (دوراهه)، آزمون های آماری t وابسته و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که: 1. رفتار همسان با تصور قالبی بیشتر از رفتار ناهمسان با تصور قالبی به علل پایدار درونی نسبت داده شد. 2. رفتار ناهمسان با تصور قالبی بیشتر از رفتار همسان با تصور قالبی به علل خارجی یا به علل ناپایدار درونی نسبت داده شد. 3. رفتار همسان با تصور قالبی بیشتر به علل پایدار درونی نسبت داده شد تا به علل خارجی یا علل ناپایدار درونی. 4. رفتار ناهمسان با تصور قالبی بیشتر به علل خارجی یا به علل ناپایدار درونی نسبت داده شده تا به علل پایدار درونی. در این پژوهش الگوی تاثیر تصور قالبی بر اسنادهای علی (به عنوان یک الگوی نابسته به فرهنگ) تایید و بر تفاوت جزیی بین جامعه ایران و جوامع غربی در شیوه استفاده از روان بنه های علی برای تبیین رفتار ضد تصور قالبی، تاکید شد.
ملخص الجهاز:
"امامقایسههای طراحی شده نشان داد که: *تحلیل واریانس چندمتغیری(مانوا)2(نوع دانشگاه فرد مورد نظر:دولتی یا آزاد)x2(نوع عملکرد فرد مورد نظر:قوی یا ضعیف)روی 5 مقیاس اسناد بیانگر این امر بود که:اثراتنوع دانشگاه فرد مورد نظر،نوع عملکرد فرد مورد نظر و تعامل بین آنها معنیدار است(به ترتیببا؛0/001،0/001،0/01< sP و 13/66،12/12،3/70-(67,5) sF ).
همچنین نتایج آزمونهای t نشان داد که: *همسانی رفتار با تصور قالبی(عملکرد قوی دانشجوی دانشگاه دولتی)در مقایسه با&%04613YSRG046G% جدول 1-اسنادها به عنوان تابعی از نوع دانشگاه و نوع عملکرد هدف:آزمایش 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود)*حجم نمونه برای هریک از گروههای چهارگانه بین 20-18 نفر بود.
درتبیین عملکرد قوی دانشجوی دانشگاه آزاد(رفتار ناهمسان با تصور قالبی)نیز بیشتر از تواناییاستفاده شد تا تلاش و حمایت بیرونی(به ترتیب با؛0/01< sP و 3/01،2/98- (18)st )اما عللشانس و تکلیف به همان اندازه عامل توانایی،برای تبیین رفتار فوق بکار رفتند(0/10> sP ).
ایننتایج نیز به اندازه کافی حمایتی بود برای این پیشبینی که رفتار ناهمسان با تصور قالبی بیشتر بهعلل خارجی یا علل ناپایدار درونی نسبت داده میشود تا علل پایدار درونی.
نتایج مقایسه میانگین هرکدام از مقیاسهای اسناد در هر گروه(جدول 1)نشان میدهد که: *عملکرد قوی فرد مورد نظر درونگروه(دانشجوی قوی دانشگاه دولتی)بیشتر به توانایی نسبت داده شد تا به تلاش شانس حمایت بیرونی،و تکلیف(0/001< sP و10/34< (17)t 5/50).
623-614,48,ygolohcysP laicoS dna ytilanosreP fo lanruoJ ,snoitubirtta no stceffe epytoeretS.
1147-1137,44,ygolohcysP laicoS dna ytilanosreP fo lanruoJ dna sseccus rof snoitubirtta lasuac gnirusaeM."