خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیوند با مدرسه در بین دانش آموزان بود. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه تحقیق کیفی از نوع گروه های کانونی و ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان شاغل بر تحصیل شهر اردبیل در سال تحصیل 90-1389 بود. برای این منظور نمونه ای به حجم 12 گروه با حضور 84 نفر (42 پسر و 42 دختر) از دانش آموزان سوم ابتدائی، سوم راهنمائی و سوم دبیرستان به شیوه هدفمند از مدارس مناطق مختلف شهر انتخاب و در گروه های 7 نفری مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج حاصل از این تحلیل نشان می دهد که پیوند با مدرسه از شش مولفه دلبستگی به مدرسه از بعد سازمانی، دلبستگی به معلمان، دلبستگی به کارکنان مدرسه، مشغولیت در مدرسه، باور به مدرسه و تعهد به مدرسه تشکیل شده است. مقولات استخراج شده نیز عبارتند از: عوامل مربوط به خود دانش آموز، عوامل بافتی، عوامل آموزشگاهی و عوامل خانوادگی.
ملخص الجهاز:
"بررسی دیدگاه دانشآموزان دربارۀ پیوند با مدرسه:یکمطالعۀ کیفی* :gnidnoB loohcs tuoba stnedutS fo tniopweiV eht fo noitagitsevnI ydutS evitatilauQ A علی رضایی شریف** دکتر محمود قاضی طباطبائی*** دکتر الهه حجازی** دکتر جواد اژهای** چکیده {IBهدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر برپیوند با مدرسه در بین دانشآموزان بود.
جدول 2-کدهای احصاء شده از دادهها در بخش کدگذاری آزاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول 2 مفهوم دلبستگی به مدرسه از جملات و عبارات مشابهی مانند:امنیت و نظم مدارس،رضایت از کتابهای درسی،امکانات مورد نیاز دانشآموزان، شلوغی و پرجمعیت بودن مدرسه،لزوم آموزش مدارس مبتی بر نیازهای روز جامعه،بهبود وضعیت هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی(نارضایتی از انتخاب رشتهبالا است)و برنامهریزی صحیح مدارس،این مولفه استخراج شد.
جدول 4-کدهای احصاء شده از دادهها در بخش کدگذاری آزاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول 5 مفهوم مشغولیت دانشآموزان در مدرسه از جملات و عباراتمشابهی مانند:شرکت در فعالیتهای فوق برنامه مانند تحقیقات گروهی،گردشهایعلمی و تفریحی،اجرای مسابقات در مدرسه،کارهای آزمایشگاهی و کارگاهی،مسابقات ورزشی و هنری این مولفه استخراج شده است.
همچنین برخی از مقولات استخراج شده در این تحقیق،براساس مدل پارادیمی،نقش زمینهای دارند ویژگیهای فردی دانشآموزان مانند سن،باور،تعهد،خودمهارگریو باورهای خودکارآمدی،زمینهای است که ما براساس آن پیوند با مدرسه را تشریح میکنیم.
P,snilneJ (3)54,secneicS laicoS dna seitinamuH ehT:A,lnoitanretnI ni hcraeseR fo lanruoJ.
nerdlihc ega-loohcs yratnemele ni sroivaheb melborp ytisrevinU,yhposolihp fo rotcod fo eerged eht rof stnemeriuqer eht fo tnemllifguf laitrap notgnihsaW fo ,gnidnob,tnemhcattA:loohcs ot spihsnoitaler tneduts gnirusaeM.
68-63,65,htlaeH loohcS fo lanruoJ tnecseloda no ecneulfni reep dna latnerap eht ni secnereffid ssalc laicoS."