خلاصة:
در فرآیند ایجاد نوآوری مالی در بازارهای مالی، همواره یکی از پرهزینهترین مراحل، مرحله طراحی ابزار جدید بوده است. طراحی قراردادهای آتی نیز از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به هزینههای طراحی یک قرارداد و اجرایی کردن آن، تعیین میزان موفقیت قرارداد در دست طراحی و نیز شاخصهای اصلی موثر بر این موفقیت و اهمیت هر یک از این شاخصها ضروری است. تحقیق حاضر که از نوع بنیادی و از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع غیر آزمایشی و پیمایشی ـ همبستگی است، شاخصهای موفقیت یک قرارداد آتی در حال بررسی برای عرضه به بازار را در قالب یک مدل مفهومی ارائه نموده است. مدل ارائه شده در این مقاله دارای متغیرهای اصلی موثر بر موفقیت ارائه قراردادهای آتی ارائه شده به بازار شامل ویژگیهای دارایی پایه و ویژگیهای قرارداد طراحی شده است. هر کدام از این متغیرها دارای شاخص هایی است که می توان با استفاده از آنها مقادیر مربوط به متغیرها را محاسبه نمود. این مقاله ابتدا با استفاده از فنون آمار ناپارامتریک بااهمیت یا بیاهمیت بودن هر یک از شاخصها و نیز مناسب یا نامناسب بودن طبقهبندی شان در مدل مفهومی ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و در ادامه با استفاده از فن تحلیل عاملی و نرم افزار لیزرل به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته است. در نهایت مشخص شد که هر دو متغیر ویژگیهای دارایی پایه و ویژگیهای قرارداد طراحی شده به شدت در موفقیت آتی های ارائه شده تاثیرگذارند. جهت بررسی میزان اهمیت شاخصها و نیز درستی جایگاه آنها در مدل مفهومی ارائه شده، از آزمون علامت و معادلات ساختار یافته استفاده شده است.
ملخص الجهاز:
"دو فصلنامۀ علمی-پژوهشی جستارهای اقتصادی س 7،ش 13،بهار و تابستان 1389 صفحات 45-72 Biquarterly Journal of Economic Essays Vol. 7,No. 13,Spring & Summer 2010 ارائه مدل مفهومی شاخصهای موفقیت قراردادهای آتی پیشنهادی در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران دکتر غلامرضا مصباحی مقدم{P*P} حمید رضا اسماعیلی گیوی{P**P} علیرضا ناصرپور{P***P} چکیده در فرآیند ایجاد نوآوری مالی در بازارهای مالی،همواره یکی از پرهزینهترین مراحل،مرحله طراحی ابزار جدید بوده است.
از آنجا که در کشور ما هیچگونه رقابتی در ارائه قراردادهای مختلف وجود ندارد و به نوعی عرضه قراردادهای انحصاری است؛بنابراین،ما در این مقاله به بررسی دلایل موفقیت بورسهای در حال رقابت نمیپردازیم و بهطور کلی،مطالعههای صورت گرفته و شاخصهای ارائه شده را از دو منظر مورد بررسی قرار میدهیم:اول اینکه،چه شرایط ذاتی برای دارایی پایه و وضعیت بازار آن دارایی برای موفقیت قراردادهای آتی لازم است و دوم اینکه،چه مواردی باید در طراحی یک قرارداد آتی بهطور خاص رعاته شود تا قرارداد موفقیتآمیز باشد.
{P(1) forward P} {P(2) COMmodity EXchange P} اما این روند ادامه پیدا کرد و همانطور که در جدول شماره 3 دیده میشود،نسبت سهم CBT به COMEX از معاملههای آتی نقره به 65 درصد رسید و همچنان این نسبت در حال رشد بود،تا اینکه COMEX تصمیم گرفت که در 24 سپتامبر 1974،حجم قراردادهای خود را از ده هزار انس به پنج هزار انس کاهش دهد و فقط با این تغییر بود که نهتنها توانست سهم خود در بازار را حفظ کند؛بلکه توانست آن را افزایش نیز دهد و این نشان میدهد که توجه به حجم قرارداد،چقدر مهم است(سیلبر،1981)."