خلاصة:
آموزههای مهدویت به تأملاتی تازه نیاز دارد؛ تأملاتی در ساختار این اندیشه، تا آن را از قالب پراکندههایی زیبا به سیمای سازمانی پربار درآورد. اندیشۀ مهدویت، شعاعی از پرتوی اصل امامت است که سازمانی بس دقیق و ظریف بر آموزههای آن حکومت میکند. در بازاندیشی این مفهوم باید به ابهامات و سؤالات، توجهی وافر داشت که گاه در میان این سؤالات نیمی از جواب و پیشطرحی از ساختار نهفته است.این نوشتار تلاش کرده تا گامی در این مسیر بردارد و پایههای اندیشۀ مهدویت را در معارف تربیتی و ولایی ترسیم نموده و اهداف امامت را در عرصه تربیت افراد، روابط میان مؤمنان و کلیت جامعه مشخص کند. ترسیم مبانی و اهداف امامت و مهدویت، مقدمۀ مناسب و لازمی است برای درک اصولی که امام( در حرکت عظیم خویش به آن وفادار است. با تبیین این اصول، ساختاری ترسیم میشود که پایهای است برای توضیح تفاوت میان مشی معصومین( و گامی است برای درک حکمتهای نهفته در هر یک.این نوشتار، آغازی است بر سلسلهای از تأملات که میکوشد تا بابی از حکمتهای غیبت را بگشاید و طرحی را در میان آموزههای مهدویت دراندازد.
The teachings of Mahdism is in need of new reflections; Reflections on the structure of the idea، to make it into the form of a productive enterprise rather than just beautiful bits and pieces. The idea of Mahdism is (like a) beam at the radius of Imamate، which has an organized and delicate system that is subtle enough to rule on its teachings. In re-investigation and reflection on this concept، we should largely attend to ambiguities and questions as sometimes half of the answer lies in these questions and also an initial plan for the structure. This article has attempted to take a step in this direction and throw some light on the roots of Mahdism in the religious and Velayi education for individuals and thought and the aims of Imamate، the relationship between believers and to the whole community. Laying the foundations and aims of Imamate and Mahdism is an appropriate and necessary introduction for understanding the principles that Imam has been faithful to in his great movement. With the explanation of these principles، the basic structure is outlined to explain the difference between the approaches of the infallible Imams and a step taken for understanding the hidden concepts in each one. This paper is a beginning of a series of meditations which tries to open a door to understand the mysteries of the absence of Imam Mahdi and make a new initiative in Mahdism teachings.
ملخص الجهاز:
"به او راه و بیراه را نشان میدهند و برایش فرصت انتخاب این هدف اجتماعی در سوره حدید مورد اشاره قرار گرفته است:(لقد أرسلنا رسلنا بالبینات و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و أنزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس( (حدید: 25).
تعبیر (أنزلنا الحدید فیه بأس شدید( (حدید: 25) 3 از پیشبینی برای ابزارهای نبرد حکایت دارد و از حدت و شدتی آسمانی و الهی نیز خبر میدهد؛ همان شدتی که در همراهان رسول خدا( بود و قرآن از آن سخن گفته است.
(فتح: 29) این اصول از همان آغاز تربیت مبنای عمل قرار میگیرند و در تربیت فردی، در تغییر روابط مؤمنان و در تحول در حرکت کلی اجتماع مورد توجه هستند و متناسب با امکانات و شرایط، خود را در قالب شکلها و شیوههای گوناگون نشان میدهند؛ شکلها و شیوههایی که در عین تنوع، از اصول مشخصی الهام گرفته میشود و اصولی که در عین تعدد، از نگاهی خاص به انسان و هستی برخاسته و اهداف مشخصی را مدنظر دارد.
انجام این وظایف در شرایط حاکمیت حق جز به تربیت شاگردان و فراهم کردن زمینههای کار برای ایشان نیازی ندارد، اما با حاکمیت طاغوت و وجود حساسیت نسبت به امام ادامه کار با دشواریهای بسیاری روبهرو شده و تدابیر تازهای را طلب میکند؛ تدابیر پیچیده و ظریفی که راهی در این فضای دشوار و ناهمساز باز کند تا بتوان بارها را بر دوش گرفت و جریان دعوت رسول را تداوم بخشید."