ملخص الجهاز:
"آیا هدف آموزش پر کردن ذهن کودکان و نوجوانان بافرمولها و اسامی و نام مکانهایی است که در هر دایرهالمعارفی وجود دارد؟تا چه حدکتابهای درسی با رشد ذهنیو هوشمندی دیجتالی دانشآموزان هزاره سوم همخوانیدارد؟وقتی هنوز برخی از کتبدر حوزه ابتدایی از 20 سال قبلبازنویسی نشده است ما چگونهمیتوانیم انتظار داشته باشیمبچهها در کلاسهای تنگبر روی نیمکتهای باریک وسخت بنشینند و با کتابهایرنگورورفته که عکسهایآن از لحاظ گرافیکی داغرای سطح کیفیت حداقلی استارتباط برقرار کنند؟در مدارس نوین تاکید میشود کهکتب،نحوه تدریس،شرایط مدرسه باید به گونهایباشد که هر کودکی از لحاظ روحی با دروس ارتباطبرقرار کند.
اگر در سیستم آموزش سنتی تابعیت از کلاس ورفتار کورکورانه تحسین میشود،در کلاسهای جدیداین بچهها هستنند که باید حرفهای نو بزنند و انتظارداشته باشند که سخنان آنها در کنار گفتههای معلمهامطرح و شنیده شود.
درواقعشاخصه مهم تربیتی در مدارس جدید شهامت حرفزدن،خود بودن،و توانایی آزاداندیشی است،اینها مولفههایی است که اگر وارد ساختار آموزش و پرورش شود(به تصویر صفحه مراجعه شود)تغییر و دگردیسی را در عمق و ژرف این نظام ایجادمیکند."