خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تاثیر عوامل مدیریتی بر هویت هواداران تیم های فوتبال در ایران است. این عوامل عبارتند از: سازمان، جذابیت، وابستگی، رسانه و سنت.512 نفر از هواداران هشت تیم فوتبال حاضر در لیگ برتر فصل 1387- 88 به عنوان نمونة تحقیق، پرسشنامة استاندارد 54 سوالی شامل پنج عامل اصلی و 12 مولفة فرعی را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. 12 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی روایی صوری و محتوایی این ابزار را تایید کردند و پایایی آن از طریق تحلیل پاسخ های 35 نفر از افراد جامعة مورد مطالعه به دست آمد. (83/0 = α). یافته های حاصل از آزمون دو جمله ای با اطمینان 95/0 نشان داد که چهار عامل مدیریتی شامل سازمان (0003/0=P)، جذابیت (0002/0 =P)، وابستگی (013/0 =P) و سنت (012/0 =P) نقش بسیار مهمی در ایجاد و حفظ هویت تیمی هواداران تیم های فوتبال دارند. همچنین بر اساس نتایج آزمون فریدمن، جذابیت (09/4 =میانگین رتبه) مهم ترین عامل و رسانه (04/3 =میانگین رتبه) کم اهمیت ترین عامل ایجاد و حفظ هویت تیمی هواداران تیم ها میباشند. نتیجة کلی این تحقیق نشان داد که بیشتر عوامل مدیریتی فوق، باعث جذب افراد به باشگاه های فوتبال و شکل گیری باشگاه های هواداری در حوزة صنعت فوتبال کشور میشوند؛ بنابراین آگاهی از چنین مواردی نه تنها باعث توسعة دانش دربارة مفهوم هویت تیمی میشود، بلکه کاربردها و فواید عملی ویژه ای برای متخصصان مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه ها و سازمان های ورزشی در جهت توسعة صنعت فوتبال خواهد داشت.
ملخص الجهاز:
"نتایج تحقیق در مورد عوامل رسانهای شامل رسانههای گروهی و فضاهای سایبری،تأثیر معنیداری بر ایجاد و حفظ هویت هواداری نشان نداده است که تناقص آشکاری میان نتایج این تحقیق و یافتههای مطالعات لن چن(2004)،گرین وود(2001)،آندروود،بوند و ببر(2001) وجود دارد؛زیرا در تحقیقات آنها به نقش رسانههای گروهی و سایبری در ایجاد و حفظ هویت تیمی هواداران تیمها و باشگاهها اشارۀ ویژهای شده است،به عنوان نمونه پیگیری اخبار تیم از طریق تلویزیون،رادیو،روزنامهها و مجلات و وب سایتها و کسب اطلاع از وضعیت تیم،فلسفۀ فعالیت مدیریت و مالکیت این باشگاهها برای هواداران بسیار مهم است.
در نهایت،یافتههای این پژوهش نشان داد عوامل مربوط به سنت مانند اعتقادات،باورها و آداب و سنن بر ایجاد و حفظ هویت هواداری تأثیر معنیداری دارد که نتایج تحقیقات ویلمز(2004)، تریل و همکاران(2003)،گرین وود(2001)،آندروور،بوند و ببر(2001)و وان و همکاران همسو است؛زیرا در آنها به تأثیر عواملی چون مثبت بودن هویت تیمی باشگاه و اعتقاد به انجام بازی زیبا و پر تلاش،نمایش کار گروهی مطلوب بین اعضای تیم،رفتار هواداران،تجربۀ گروهی تیم،سنتهای حاکم بر بازی،همکاری و نظم گروهی تیم،تأکید اعضای تیم برای رسیدن به بهترین عملکرد،انجام بازی جوانمردانه و شرکت بازیکنان و هواداران در فعالیتهای سنتی و آیینی بر ایجاد و حفظ و توسعه هویت تیمی هواداران فوتبال تأکید شده است."