ملخص الجهاز:
"بازتابگردش تاریخدر باغ آکادمی مرضیه سلیمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *Teaching History at University:Enhancing Learning and Understanding *Alan Booth *Rout ledge(203) *Paper back:208 pages *Language:English *ISBN:0415305373 {Sهرکه نامخت از گذشت روزگار#هیچ ناموزد ز هیچ آموزگارS}کارل مارکس،فیلسوفماتریالیست و واضح تئوری ماتریالیسمتاریخی،تاریخ و فلسفه را«علم»در معنای پوزیتیویستی و تجربیو به دور از هر آلایش متافیزیکی قلمداد میکرد.
اما آیا واقعا چنین بودو در یک پژوهش و پرسش سختگیرانهی آکادمیک یا دانشگاهیمیتوان چنین نظری را پذیرفت؟ابتدا باید بگوییم که مراد از جریانآکامیک تاریخ،جریانی است که ادعا دارد تاریخ میتواند به عنوانیک معرفت علمی،همطراز با سایر علوم عینی مطرح شود و از هرگونه اقتدار فلسفی،مذهبی و ایدئولوژیک رهایی یابد.
1 آموزش و پژوهش تاریخ در دانشگاهها چه وضعیتی دارد و چهآسیبهایی متوجه آن است؟میتوان این موضوع را از زوایایمختلف و در سطح عینی و نظری و نقادی مورد بررسی قرار داد؛نقدی که هم ناظر بر واکاوی درونی و از سوی متولیان این رشتهو هم ناظر بر نگاه بیرونی و از سوی منتقدین و با استعانت ازنگرشهای دیگر رشتههای علوم انسانی به رشتهی تاریخ صورتپذیرد.
عباس اقبال آشتیاتی به عنوان یکی از نخستینافرادی که تاریخ را به شکلی نوین مطرح کرد،باستانی پاریزی کهروشهای نوین اروپایی را با سلوب گذشتگان در آمیخت و تاریخرا بار دیگر مادهای سرگرمکننده-اما نه افسانهای و غیر واقعی-ساخت و فریدون آدمیت که با تکرنگاریهای ذی قیمت و انتقادهایاساسی خود،تنها مورخی بود که در داخل نظام دانشگاهی بر آننظام شورید و سبک و روش تاریخنگاری این جریان را یکسرهمورد انکار قرار داد.
روی روزنزویگ در مقالهی«چگونه آمریکایی ها از گذشته استفادهمیکنند و دربارهی آن میاندیشند؟»جایگاه تاریخ و کاربرد آندر دانشگاههای آمریکایی را مورد بررسی قرار داده و چند آکادمیمعتبر را با هم مقایسه کرده است."