خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی روایت شناختی و سبک شناختی «روایت محرم» اثر سید مرتضی آوینی در چارچوب نظریه هوش داستانی رندال (1999) است. گرچه تا کنون مطالب بسیاری در مورد منحصر به فرد بودن روایتهای این نویسنده مطرح شده است، تا کنون هیچ پژوهش علمیبرای اثبات ویژگیهای خاص روایت شناختی در آثار او به عمل نیامده است. بررسی آثار آوینی بر مبنایی علمیو مبتنی بر نظریههای معتبر روایت شناختی گامیمؤثر در جهت فهم بهتر ویژگیهای این آثار و استفاده از این ویژگیها در شکلها و موقعیتهای دیگر خواهد بود. در این مطالعه، سازوکارهایی که در ارتقای هوش داستانی در چارچوب تحلیلی رندال دخیل هستند، و نمود آنها در متن "روایت محرم" با بهره گیری از مدل روایت شناختی لبوف (2001) مورد بررسی و ارزیابی کیفی و کمی قرار میگیرد. در این راستا بخشی از ویژگیهای روایت شناختی نثر آوینی با ذکر مثالهایی از نثر وی و از منظری سبک شناختی و در قالب نمودهای زبانی تبیین میشود.
ملخص الجهاز:
"بررسی ساز و کارهای هوش داستانی در نثر روایی آوینی محمدرضا هاشمی{o*o} استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی،دانشگاه فردوسی مشهد محمد علی شمسدانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی،دانشگاه فردوسی مشهد سپیده شمساییکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی چکیده {IBهدف این پژوهش،بررسی روایتشناختی و سبکشناختی روایت محرم اثر سید مرتضیآوینی در چارچوب نظریۀ هوش داستانی رندال(1999)است.
در این مطالعه،سازوکارهایی که در ارتقای هوش داستانی در چارچوب تحلیلی رندال دخیل هستند،و نمودآنها در متن روایت محرم،با بهرهگیری از مدل روایتشناختی لبوف(2001)مورد بررسی وارزیابی کیفی و کمی قرار میگیرد.
بررسی کمی در این بخش نمود زبانی ویژگیهای روایی نثر آوینی در چهار قسمت مجزا،با استفادهاز روشهای تحلیل محتوا و تکیه بر چارچوب تحلیلی رندال(1999)مورد بررسیکمی سبکشناختی قرار میگیرد.
دو نکتۀقابل توجه در مورد دادههای این جدول وجود دارد:نخست آنکه از 24 موردشخصیتپردازی گروهی تنها 12 مورد در نهایت برای تحلیل کنشهای شخصیتهایفردی روایت استفاده شده است؛یعنی آوینی در 50 درصد موارد از دانش پیشینمخاطب برای تعمیق درک وی از نقش شخصیتها در روند داستان استفاده میکند.
هوش داستانی آوینی از یکسو و انس وی با قرآن و برخی آثارادبیات فارسی که از شیوههای روایی مؤثر و پیچیدهای استفاده کردهاند از سوی دیگر،به وی این امکان را داده است که از روایت بهعنوان وسیلهای کارامد برای تبییندیدگاههای خود و انتقال مؤثر آنه به مخاطبان استفاده کند.
hcraeseR egaugnaL dnoceS ni evitarraN fo tnempoleved ehT".
L. R,grebhcO- ydutS evitarraN ehT:redneG dna ytitnedI gnirolpxE.
seviL fo ruo fo ytlevoN eht dna ecnegilletnI evitarraN"."