خلاصة:
امروزه ایران با رقابت شدید در حوزه فرش از سوی کشورهای شرق و جنوبشرق آسیا روبه رو است و از طرفی کشور چین با ورود کالاهای ارزان قیمت و تقلبی به بازار جهانی، اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله ایران را تهدید می کند. با توجه به این مهم بر آن شدیم تا عوامل موثر بر بازاریابی صادراتی فرش دستباف استان کرمان را مورد بررسی قرار دهیم. به منظور جمع آوری داده ها 70 پرسشنامه در اختیار صادرکنندگان، واردکنندگان، افراد آگاه در اتاق بازرگانی و شرکت سهامی فرش در استان کرمان قرار گرفت که در مجموع تعداد 39 پرسشنامه به طور کامل تکمیل و جمع آوری شد. هم-چنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون دوجمله ای استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از تایید روابط معنی دار میان هر یک از چهار عامل استراتژی، مدیریت، عوامل محیطی و آمیخته بازاریابی و بازاریابی صادراتی فرش دستباف است.
ملخص الجهاز:
"در این مقاله براساس موارد مطالعاتی در ادبیات تحقیق، مهمترین عوامل مؤثر در بازاریابی صادراتی فرش دستباف کرمان، متغیرهایی همچون مدیریت، محیط، استراتژی و آمیخته بازاریابی، مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا راهکارها و پیشنهادهای کاربردی و عملی برای ارتقای وضعیت صادراتی فرش دستباف استان کرمان ارائه شده است.
6-2- فرضیههای تحقیق در راستای بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی صادراتی فرش دستباف، چهار متغیر ذیل به همراه عوامل آنها مورد تحلیل واقع شده است: Kotler Rust Roland Vargo مدیریت (برنامهریزی، سازماندهی، کنترل) آمیخته بازاریابی (محصول، قیمتگذاری، توزیع، ترفیع) محیط (محیط رقابتی، محیط اقتصادی، محیط اجتماعی و فرهنگی، محیط فناوری) استراتژی(ایجاد تمایز، رهبری هزینه) در ادامه فرضیات تحقیق بیان میشود: - فرض اول: میان عامل مدیریت و بازاریابی صادرات فرش دستباف استان کرمان رابطه معنیداری هست.
با نگاهی به ستون نسبت مشاهده شده میتوان گفت که 82 درصد پاسخها (بیش از 50 درصد) بالاتر از 3 (متوسط) قرار دارند و این مطلب حاکی از پذیرفته شدن فرضیه اول تحقیق است؛ یعنی بین مدیریت و بازاریابی صادراتی رابطة معنیدار وجود دارد و مدیریت صنعت فرش دستباف یکی از عوامل مؤثر در بازاریابی صادراتی فرش دستباف کرمان است.
از سوی دیگر ستون نسبت مشاهده شده مقدار 89 درصد را نشان میدهد و این بیان میکند که 89 درصد پاسخها بالاتر از 3 (متوسط) قرار دارد؛ در نتیجه، فرض دوم تأیید میشود؛ یعنی استراتژی صنعت فرش دستباف یکی از عوامل مؤثر در بازاریابی صادراتی فرش دستباف کرمان است."