ملخص الجهاز:
"*درس سوم: انتقاد باید مثبت و سازنده باشد وقتی قسمتی از کار دچار اشکالی شد،قبل ازهرچیز بکوشید تا تمام اطلاعات و حقایق مربوطبه موضوع را کسب کنید.
*درس چهارم: انتقاد را در خلوت انجام دهید خیلیها میگویند:این یک امر بسیار بدیهی ومسلم و آشکار است که انتقاد و ملامت از زیردست،باید در خلوت و تنها با خود او مطرح شود،پسنیازی به تأکید و تکرار آن نیست.
این است که شما اگر برایزیردستان خود مدیری بیعیب و کامل هم باشید،باز ممکن است آنها غرولند کنند،و حتی ممکناست از همین بیعیب و کامل بودن شما شکایتداشته باشند!اینگونه غرولندهای معتدل و ملایم،امری است کاملا طبیعی و عادی که بههیچوجهنباید از آن ناراحت شوید،و بخصوص اصلا نبایدنشان دهید که ناراحت شدهاید.
پس شما نیز طوری رفتار کنید که افرادزیردستتان همواره احساس کنند که کارشان بسیارمهم است و بدون آنها این کار به این خوبی انجامنمیشود.
درست است که اگر زیردستان،افراد شایستهو باکفایتی باشند از چیزهای خوب بیشتر سرمشقخواهند گرفت تا چیزهای بد و منفی،ولی شما چرادر همۀ موارد برای آنها سرمشق خوبی نباشید؟ *درس دوازدهم: همیشه حال زیردستان را رعایت کنید وقتی مدیر،حال زیردستان را رعایت کند،زیردستان او نیز افرادی فعال و وفادار بار خواهندآمد و با همدلی و صمیمیت و احساس تعلق بهمحیط کار،در جهت بهبود کارها تلاش و همکاریخواهند کرد.
*درس چهاردهم: کارهای خوب زیردستان را بهنامخودشان تمام کنید گاهی دیده شده است که وقتی یکی اززیردستان کار خوب و قابل تحسینی انجام میدهد،مدیر او،آن کار را به نام خودش تمام میکند.
*درس پانزدهم: به زیردستان محبت کنید همۀ انسانها دوست دارند مورد محبت و علاقۀدیگران باشند و این مهر و علاقه آشکارا ابراز شود."