ملخص الجهاز:
"شاید آن زمان که طرح"مسیر ارتقای شغلیمعلمان"در آموزش و پرورش اجرا میشد بسیاری ازمعلمان متصور میکردند که برآیند این طرح فقطافزایش حقوق و مزایای مادی خواهد بود اما مطرحشدن"طرح ارزشیابی جدید"این ادعا را ثابت کرد کهمعلمان باید به جنبههای دیگری از ارتقای شغلی نیز(به تصویر صفحه مراجعه شود) به عنوان مثال،در این دستور العمل اگر نمرهارزشیابی یک معلم از 70 امتیاز کمتر شود از چرخهمسیر ارتقای شغلی حذف خواهد شد یا اگر امتیاز یکمعلمدر مجموع از عدد 60 کمتر شود،تغییر شغل(جابهجای،انتقال)در انتظار او خواهد بود.
ذالبته در این طرح سعی شده است از مفهومگروههای آموزشی در مدرسه"برای پر کردن اینخلا استفاده شود اما متغیرها و عواملی مانند"فقدانروحیه جمعی کار کردن در میان معلمان به عنوانگروه" عدم تمایل آنها به کار تیمی و مشارکتیکارایی این گروهها را کاهش خواهد داد ضمن آنکهممکن است امکان تشکیل این گروهها در بسیاریاز مدارس به علل مختلف نباشد و نیز اجرای آن درکلاسهای چند پایه،روستاها و شهرستانهای(به تصویر صفحه مراجعه شود) کوچک میسر نخواهد بود.
6-عدم تناسب و سنخیت برخی از موارد بابوروکراسی سنگین و زاید آموزش و پرورش ومقررات آن: از آنجا که بسیاری از معلمان به صورت تماموقت به تدریس مشغولند و بابت فعالیتهای اضافیو یا کیفی،وجهی از سوی دولت به آنها پرداختنمیشود،برخی از موارد یاد شده به خصوص در"شاخصهای توسعه"خیالبافه و فانتزی به نظرمیرسد و حتی ممکن است مقاومت ضمنی مدیرانو یا معاونین واحدهای آموزشی را در این مورد برانگیزاند؟به عنوان مثال،فرآیند انتقال دانش وتجارب شغلی به همکاران،ارایه آموزش شغلی وحرفهای به همکاران در جلسات گروههای آموزشی،شرکت فعال در جلسات گروههای آموزشی و..."