خلاصة:
این پژوهش تحلیلی مختصر از ماهیت نظام اخلاق دینی ارائه میدهد و سپس دو بنیاد محوری آن در حکومت مهدوی یعنی اکمال اخلاقی و عدالتطلبی را به صورت موردپژوهانه بررسی میکند.اکمال اخلاقی توأم با اتحاد عقول انسانهاست که از طریق فراهم آوردن بستر عمومی رشد و تعالی انسانها پدیدار خواهد شد.در بعد عدالتطلبی پس از بررسی هویت معرفتی عدالت اثبات خواهد شد مراد از عدالت، طریق وسطی و تأویل آن به صراط مستقیم است.بررسی برخی از مهمترین کارکردهای مترتب بر اکمال اخلاقی و عدالتطلبی عصر ظهور نیز در این پژوهش مورد توجه قرار میگیرد
This research presents a detailed analysis of the nature of moral system of religion and then conducts a case study on two pivotal foundations in a Mahdavi government which are moral excellence and pursuit of justice.
Moral excellence is mixed with the unity of human minds which materialize through providing a general context of growth and excellence.
In case of pursuit of justice، after considering the nature of knowledge about justice، it will be proved that the meaning of justice is the medial route and its interpretation to the Straight Path.
Some of the most important functions of moral excellence and pursuit of justice will also be studied in the era of the emergence.
ملخص الجهاز:
"(صافی گلپایگانی، 1419: 607، به نقل از مرآة العقول) نویسندة کتاب پس از ظهور پس از نقل و رد دیدگاه علامه مجلسی در تفسیر و تأویل حدیث میگوید: این جمله کنایه از تربیت امت اسلامی توسط امام عصر( است و تعبیر به نهادن دست بر سر از آنرو گفته میشود که سر مرکز خرد و اندیشه است و فرقی ندارد که مربی خدا باشد یا حضرت مهدی(؛ زیرا قانون مهدوی همان قانون خداوند است و منظور از گرد هم آمدن عقلها توافق بر عقیده و برنامة قانونی واحد است که بین دو نفر در دولت مهدوی اختلاف پیش نمیآید.
از نتایج بارز آن دوران مهیا شدن زمینههای گسترش فضایل و ارزشها و دفع رذایل و ناگواریهای اخلاقی است؛ همان چیزی که جامعة امروز خلاف آن را شاهد است و هیچگاه از طریق قانونگذاری و قضایی نتوانسته است آن را مهار و مدیریت نماید؛ زیرا اخلاقیترین حالت جامعة آرمانشهر که گفته میشود نظر افلاطون نیز چنین بوده این است که مردم همة قوانین را کنار بگذارند و به اخلاق روی آورند و همه با هم و برادر همدیگر باشند و همه نوع جنگ و جدال برچیده شود؛ همان چیزی که در روایات مأثور از ائمه( در وصف حکومت الهی مهدوی به ابعاد گوناگون آن اشاره شده است."