خلاصة:
آگاهی از نگرش مردم نسبت به مجازاتها به هماهنگی قوانین با افکار عمومی کمک می کند که پیامد آن افزایش انسجام اجتماعی و مشروعیت اجتماعی نهاد مجازات (دادگاه و پلیس) است. در پیمایش حاضر نگرش به قانون مجازات با نمونه ای 320 نفری از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در سال 1389 بررسی شده است. نتایج نشان می دهد بین نگرشهای پاسخگویان با قانون مجازات به لحاظ شدت و شکل مجازات ها اختلاف وجود دارد. بدین ترتیب که پاسخگویان خواهان مجازاتهایی با شدت کمتر و اشکال غیربدنی هستند. همچنین این اختلاف نظر تحت تاثیر متغیرهای اجتماعی و جمعیتی مثل دینداری، توسعه یافتگی، شهرنشینی، طول مدت تحصیل در دانشگاه، جدی انگاری جرم، سن و جنس قرار دارد. در این مطالعه دانشجویان زن اختلاف نظر کمتری با مجازاتهای قانونی داشتند. از نظریه های دورکیم و فوکو برای تبیین یافته ها استفاده شده است.
ملخص الجهاز:
Scott 2 Dianne Wuillemin 3 David n.
ــــــــــــــــــــــــــ 1 Perceived seriousness of crime 2 Glock and Stark’s (1965) پایگاه اجتماعی - اقتصادی: برای سنجش این متغیر میزان تحصیلات والدین ، منزلت شغلی پدر و درآمد خانوادگی ملاک قرار گرفت .
یافته های تبیینی جدول شماره ١ نشان می دهند که متغیرهایی دینداری، جدی انگاری جرم، توسعه یافتگی محل سکونت ، حضور در دانشگاه، پایگاه اجتماعی -اقتصادی و سن رابطه معنی داری با میزان اختلاف نظر با مجازاتهای رسمی دارند.
جدول شماره (٣) نتایج تحلیل رگرسیون برای رابطه متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته اختلاف نظر با انتخاب اشکال مجازاتهای قانونی متغیر مجازات ها بدنی مجازات نکردن اعدام بتا معنی داری بتا معنی داری بتا معنی داری بتا معنی داری دینداری -0/370 0/000 0/385 0/000 -0/367 0/000 0/308 0/000 حضور در دانشگاه 0/150 0/000 -0/223 0/000 0/195 0/017 -0/210 0/000 سطح توسعه یافتگی - - - - -0/305 0/000 - - جدی انگاری جرم -0/215 0/000 - - -0/201 0/000 - - R 0/56 0/47 0/54 0/40 Rتعدیل شده 0/30 0/21 0/29 0/27 ضریب تعیین ١ 0/31 0/23 0/28 0/18 معنی داری مدل 0/000 0/000 0/000 0/000 برای بررسی چگونگی و میزان اثرگذاری هریک از متغیرهای مستقل بر پراکندگی متغیر وابسته از مدل تحلیل رگرسیون چند متغیره ٢ استفاده شد (جدول شماره ٣).
اختلاف نظر پاسخگویان با مجازات - های رسمی هم از نظر شدت و هم از نظر شکل تحت تاثیر متغیرهای دینداری، سطح توسعه یافتگی استان محل سکونت ، میزان جدی انگاری جرم، طول مدت حضور در دانشگاه، سن و جنس قرار دارد.
Amnesty International, (2010) "the state of the world's human rights", This report covers the period January to December 2009.