خلاصة:
این مقاله به ترسیم فضای زندگی زنان بر اساس نظریه بوردیو پرداخته تا به این سوال پاسخ دهد که آیا هنوز هم باید به تعاریف سنتی طبقه زنان وفادار ماند؟. داده ها از جمعیت زنان بالای 25 سال شیراز جمع آوری شدند. سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان در خانواده اندازه گیری شده و برای ایجاد تمایز میان گروه های مختلف زنان، فعالیت های فراغتی نیز در نظر گرفته شد. این اطلاعات با استفاده از تحلیل توافقی چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که میدان اجتماعی زندگی زنان مجرد و متاهل شیراز، سرمایه های در دسترس و سبک زندگی فراغتی آنها هنوز به شدت در راستای خطوط طبقاتی توزیع شده است و پایگاه اقتصادی اجتماعی آنها تا حد زیادی متاثر از پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده مبدا آنها است. افزایش سرمایه های در دسترس زنان بیشتر به علت تغییرات قواعد و منابع ساختاری بوده و تفاوتی در شاخص طبقاتی زنان ایجاد نشده است
ملخص الجهاز:
باوجود اینکه زنان موضوع بسیاری از تحقیقات انجام شده هستند و ابعاد مختلف زندگی و هویت آنها در ارتباط با خانواده یا کلیت فضای اجتماعی ، در دو حوزه عمومی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفته ، اما در بدنه اصلی علم جامعه شناسی ، در حوزه نظریه و روش کمتر نظریه پرداز مطرحی وجود دارد که به جنسیت بعنوان یکی از عوامل مهم ساختاردهنده فضای اجتماعی یا مدل برساخته های اجتماعی و فرهنگی متمایز، توجه کرده باشد(ادکینز٢٠٠٤،١ :٤).
ــــــــــــــــــــــــــ 1 - Discrimination measures 2 - Active 3 - Supplementary جدول شماره ١: توزیع فراوانی و درصد متغیرهای اندازهگیری شده متغیر فراوانی (درصد) متغیر فراوانی (درصد) متغیر فراوانی (درصد) 1 سن تحصیلات تماس 25-40 ٣٨٨(٥٠/٣) بی سواد ٧٣(٩/٥) خویشان نزدیک ٦٩٥(٩٠/١) 41-55 ٢٤٦(٣١/٩) زیردیپلم ٣١٦(٤٠/٩) خویشان دور ٣٧٥(٤٨/٨) 56-70 ١١٧(١٥/٢) دیپلم ١٦٩(٢١/٩) دوستان ٤٧٣(٦١/٤) 71-85 ٢٠(٢/٦) دانشگاه ٢١٤(٢٧/٧) همسایگان ٣٥١(٤٥/٦) 2 وضعیت تاهل وضعیت اشتغال اعتماد مجرد ١٤٤(١٨/٧) شاغل ٥٨٤(٧٥/٦) مردم ٥٧٤(٧٤/٤) متاهل ٦٢٥(٨١/٣) غیرشاغل ١٨٧(٢٤/٢) صداقت مردم ٤١٤(٥٤/١) تعداد فرزندان مالکیت کالای فرهنگی دولت ٣٥٣(٤٦/٢) بدون فرزند ٢١٥(٢٧/٨) کتاب ٤٧٢(٦١/١) مجلس ٣٧٩(٤٩/٥) ٢-١ فرزند ١٨٠(٢٣/٣) مجله ٣٩٨(٥١/٩) قوه قضائیه ٤٣٠(٥٦/١) ٤-٣ فرزند ١٦٢(٢١) فیلم ٤٤٩(٥٨/٧) میزان درآمد بیش از ٤ ٢١٥(٢٧/٨) موسیقی ٤٢٣(٥٥) بدون درآمد ٥٧٣(٧٥) وضعیت اشتغال مادر تابلو ١٤٠(١٨/٢) کمتر از ١٠٠ ٢٤(٣/١) شاغل ٤٣(٥/٧) آلات موسیقی ٨٨(١١/٤) ٣٠٠-١٠٠ ٧٦(٩/٩) غیرشاغل ٧١٧(٩٤/٣) صنایع دستی ٣٥٤(٤٦/١) ٦٠٠-٣٠١ ٧٧(١٠/١) مالکیت ملک ٥ اثر هنری بیش از ٦٠١ ١٤(١/٨) بدون ملک ٥٤٩(٧١/٥) نمی شناسم ١٩٥(٢٥/٣) پایگاه پدر یک مورد ١٨٥(٢٤/١) ٣-١ اثر ٢٠٨(٢٦/٩) پایین ٣٦٤(٤٧/٢) ٢و بیشتر ٣٤(٤/٤) ٥-٤ اثر ٣٦٩(٤٧/٨) متوسط ٣٥٣(٤٥/٧) پایگاه همسر ٥ هنرمند بالا (7/1)55 پایین ١٩٥(٣٢/٣) نمی شناسم ١٥٨(٢٠/٥) سن ازدواج متوسط ٣٥٧(٥٨/٩) ٣-١ اثر ١٥٣(١٩/٨) کمتر از ١٦ ٢٥٢(٤٠/٣) بالا ٥٤(٨/٩) ٥-٤ اثر ٤٦١(٥٩/٧) ٢٠-١٦ سال ٢٠٤(٣٢/٦) بیش از ٢٠ ١٦٩(٢٧) بازدید از موزه استفاده از اینترنت کارهای هنری زنانه بازدید کرد ام ٢٣٤(٣٠/٥) استفاده کردهام ٢٠٩(٢٧/٢) انجام دادهام ٣٦٣(٤٧/١) بازدید نکردهام ٥٣٢(٦٩/٥) استفاده نکردهام ٥٥٨(٧٢/٨) انجام ندادهام ٤٠٧(٥٢/٩) بازدید از نمایشگاه عبادت مستحبی کارهای هنری مدرن بازدید کردهام ٢٣٨(٣١) انجام دادهام ٥٨٦(٧٦/٣) انجام دادهام ١٣٠(١٦/٩) بازدید نکردهام ٥٣٠(٦٩) انجام ندادهام ١٨٢(٢٣/٧) انجام ندادهام ٦٤١(٨٣/١) مطالعه کتاب مطالعه کردهام ٤٠٨(٥٣/٢) مطالعه نکردهام ٣٥٩(٤٦/٨) جایگذاری مقادیر از دست رفته ١ با مقدار نما در هر متغیر، روش مدیریت این دادهها بود.