خلاصة:
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی 205 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی را مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد مهمترین انگیزه و هدف اعضای هیئت علمی از جستجوی اطلاعات، انجام کارهای پژوهشی است. پاسخگویان از دو روش رسمی و غیر رسمی برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود استفاده میکنند. از میان منابع رسمی کسب اطلاعات، کتاب با 1/95%، نشریههای ادواری با 7/84% به ترتیب در درجه اول اهمیت قرار دارند. از میان منابع غیر رسمی کسب اطلاعات، تجارت شخصی با 1/86% و شرکت در سمینارهای داخلی با 6/69% مهمترین روشهای کسب اطلاعات گزارش شده است.جامعه مورد تحقیق از میان منابع غیرچاپی، استفاده از اینترنت با 5/97% را به عنوان مهمترین روش کسب اطلاعات انتخاب کردند. مهمترین عوامل دسترسی دشوار به اینترنت، ترافیک شبکه و سرعت کم شبکه در انتقال دادهها گزارش شده است.پاسخگویان خدمات و امکانات کتابخانه را (8/66%) متوسط میدانند و از عوامل دسترسی دشوار به اطلاعات، محدود بودن امکانات برای دریافت اطلاعات از خارج از کشور (1/37%)، دسترسی نداشتن بهنگام به اطلاعات (6/36%) و موجود نبودن منابع اطلاعات مورد نیاز در کتابخانه (1/35%) عنوان کردند.
ملخص الجهاز:
ir نمایه می شود) شماره نشریه: 48 _ شماره چهارم،جلد12 پدیدآور: شهلا گنجی،محمدحسین دیانی ، فیض الله فروغی مترجم: چکیده این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی 205 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی را مورد بررسی قرار میدهد.
اعضای هیئت علمی برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود بیشتر از کدام یک از منابع غیر رسمی استفاده میکنند؟ 4.
آیا میان رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی و متغیرهایی مانند سابقة تدریس مدرک تحصیلی، مرتبه علمی، نوع استخدام، محل اخذ مدرک و جنسیت رابطهای معنادار وجود دارد؟ پیشینه تحقیق در این بخش، مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور به ترتیب ارائه میشود.
ـ اعضای هیئت علمی برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود از کدام منابع اطلاعاتی رسمی و غیر رسمی استفاده میکنند؟ در جدول 3، مشاهده میشود که از میان منابع اطلاعاتی رسمی کسب اطلاعات، به ترتیب اولویت، کتاب و نشریههای ادواری بیشتر از منابع رسمی دیگر مورد استفاه قرار میگیرد.
اعضای هیئت علمی برای تدریس و روزآمد کردن اطلاعات خود بیشتر از گزینههای دیگر از اینترنت استفاده میکنند و به اهمیت امکانات اینترنت به عنوان یکی از مناسبترین راههای دستیابی به آخرین اطلاعات علمی و آموزشی پی برده اند.
نتایج آزمون میان سابقه تدریس و هدف و انگیزه جستجوی اطلاعات در منابع نشان میدهد افراد دارای سابقه بیش از ده سال، نسبت به سایر گروهها بیشتر از منابع برای افزایش کارایی در تدریس استفاده میکنند (002/0=P).
اعضای هیئت علمی پیمانی در راهنمایی پایان نامه بیشتر از اعضای رسمی از اینترنت استفاده میکنند (05/0=P) ولی در سایر موارد تفاوت معنادار دیده نشد.